Videopeliharrastuksen pelaajatyypit kuluttajatutkimusten pohjalta
Pikkupeura, Elmo (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119841
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää digitaalisen viihdepelaamisen eli videopelaamisen harrastajien yhteisiä piirteitä ja erilaisia pelaajatyyppejä peliharrastajien kesken. Pohjana tutkimukselle olivat videopelaamisesta tehdyt kuluttajatutkimukset, joissa on mitattu muun muassa pelaajien määriä, rahan kulutusta ja ajankäyttöä eri maissa, ikäluokissa, erilaisilla pelialustoilla sekä sukupuolten välillä. Tarkimmassa tarkastelussa olivat suomalaisten pelitottumuksista tehdyt Pelaajabarometri-tutkimukset.
Työni alussa avaan videopelaamista ja sen termejä, jonka jälkeen kerron lyhyesti peliteollisuuden nykytilasta erityisesti Suomessa, jonka peliteollisuus on ollut 2010-luvun mobiili-ilmiöiden seurauksena jyrkässä nousussa. Sitten etsin tilastollisesta pelitutkimuksesta kuinka peliharrastajan näkökulma erottuu muiden pelaajien vastausten joukosta.
Edellisen analyysin pohjalta rakensin juuri peliharrastajia luokittelevia ominaisuuksia sekä kysymyksiä niistä, jotka johtivat peliharrastajille suunnatun kyselyn syntyyn. Keräsin tähän kyselyyn esimerkkivastauksia, joista pystyin johtamaan peliharrastuksen pelaajatyyppejä. Lopuksi selvitin lyhyesti peliharrastuksen nykytrendejä ja tulevaisuuden uhkia.
Työn tuloksena selvisi, että kuluttajatutkimuksissa on tilastoitu peliharrastajienkin vastauksia, mutta ne häviävät vastausten määrän paljouteen tai heidän ääripään vastauksensa on jätettävä pois laskuista. Peliharrastajille tarkoitettua kyselyä on syytä vielä kehittää, mutta on selvää, että peliharrastajien erilaisia pelaajatyyppejä tutkittaessa on kysyttävien asioiden kohdistuttava tarkemmin peliharrastajien ominaisuuksiin aktiivisina ja valistuneina harrastajina.
Peliharrastus tulee todennäköisesti pysymään nuoriso- ja miesvaltaisena. Mobiilipelit ovat tuoneet paljon uusia pelaajia, mutta heidän jatkaminen harrastajiksi on epävarmaa. Mobiilipelien lisäksi virtuaalitodellisuutta käyttävät pelit voivat lähivuosina muuttaa peliharrastamisen kenttää.
Työni alussa avaan videopelaamista ja sen termejä, jonka jälkeen kerron lyhyesti peliteollisuuden nykytilasta erityisesti Suomessa, jonka peliteollisuus on ollut 2010-luvun mobiili-ilmiöiden seurauksena jyrkässä nousussa. Sitten etsin tilastollisesta pelitutkimuksesta kuinka peliharrastajan näkökulma erottuu muiden pelaajien vastausten joukosta.
Edellisen analyysin pohjalta rakensin juuri peliharrastajia luokittelevia ominaisuuksia sekä kysymyksiä niistä, jotka johtivat peliharrastajille suunnatun kyselyn syntyyn. Keräsin tähän kyselyyn esimerkkivastauksia, joista pystyin johtamaan peliharrastuksen pelaajatyyppejä. Lopuksi selvitin lyhyesti peliharrastuksen nykytrendejä ja tulevaisuuden uhkia.
Työn tuloksena selvisi, että kuluttajatutkimuksissa on tilastoitu peliharrastajienkin vastauksia, mutta ne häviävät vastausten määrän paljouteen tai heidän ääripään vastauksensa on jätettävä pois laskuista. Peliharrastajille tarkoitettua kyselyä on syytä vielä kehittää, mutta on selvää, että peliharrastajien erilaisia pelaajatyyppejä tutkittaessa on kysyttävien asioiden kohdistuttava tarkemmin peliharrastajien ominaisuuksiin aktiivisina ja valistuneina harrastajina.
Peliharrastus tulee todennäköisesti pysymään nuoriso- ja miesvaltaisena. Mobiilipelit ovat tuoneet paljon uusia pelaajia, mutta heidän jatkaminen harrastajiksi on epävarmaa. Mobiilipelien lisäksi virtuaalitodellisuutta käyttävät pelit voivat lähivuosina muuttaa peliharrastamisen kenttää.