Pianonsoiton perusperiaatteita. : Opaslehtinen ammattiopiskelijoille pianonsoiton itsenäisen harjoittelun tukemiseksi.
Rajala, Reetamaria (2016)
Rajala, Reetamaria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219916
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan pianonsoiton perusperiaatteita ja itseharjoittelumetodeja ja selvitetään, millä tavalla itsenäistä klassisen pianonsoiton harjoittelua opiskelijoiden on mahdollista tukea. Opinnäytetyö on projektimuotoinen sisältäen teoreettisen viitekehyksen, opetusprojektin raportoinnin sekä oppaan itseharjoitteluun. Kirjallinen osuus keskittyy teoriapohjan luomiseen ja opas tuottamaan käytännöllisiä harjoituksia harjoittelun tueksi. Opas on suunnattu perusopetuksen jälkeiseen harjoitteluun, kuten ammatillisella toisella asteella opiskeleville pianisteille sekä korkeakouluopiskelijoille.
Taustalla on ajatus, että harjoitteluprosessimme vaikuttaa pianonsoiton osaamiseen ratkaisevasti. Tekijä uskoo, että oikeilla harjoitustavoilla jokaisen opiskelijan on mahdollista luoda itsestään paras versio. Opinnäytetyössä lähteinä ovat olleet väitöskirjat, tutkimukset ja haastattelut sekä tekijän omassa pianonsoiton opetuksessa havainnoimat asiat.
Opinnäytetyö on kehittänyt tekijän omaa osaamista sekä parantanut laajalti argumentoinnin taitoa klassisessa pianonsoitossa. Opinnäytetyön tekeminen on mahdollistanut monipuolisen itsetutkiskelun sekä jalostanut tekijän omia ajatuksia eteenpäin. Luonteva jatko projektille voisi olla laatia pianonsoiton harjoituskirja perusopetuksen jälkeisiin opintoihin.
Taustalla on ajatus, että harjoitteluprosessimme vaikuttaa pianonsoiton osaamiseen ratkaisevasti. Tekijä uskoo, että oikeilla harjoitustavoilla jokaisen opiskelijan on mahdollista luoda itsestään paras versio. Opinnäytetyössä lähteinä ovat olleet väitöskirjat, tutkimukset ja haastattelut sekä tekijän omassa pianonsoiton opetuksessa havainnoimat asiat.
Opinnäytetyö on kehittänyt tekijän omaa osaamista sekä parantanut laajalti argumentoinnin taitoa klassisessa pianonsoitossa. Opinnäytetyön tekeminen on mahdollistanut monipuolisen itsetutkiskelun sekä jalostanut tekijän omia ajatuksia eteenpäin. Luonteva jatko projektille voisi olla laatia pianonsoiton harjoituskirja perusopetuksen jälkeisiin opintoihin.