Ryhmäopetus säveltapailussa
Koskinen, Simo (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220024
Tiivistelmä
Tavoitteenani on luoda tiivis kooste säveltapailusta ja siihen liittyvistä haasteista ryhmäopetuksessa, painottuen melodian suulliseen tulkintaan. Toivon, että työni olisi helposti tulkittavissa ja hyödynnettävissä käytännön sovelluksiin niin opettajille, kuin myös oppilaille, jotka tarvitsevat apua tai materiaalia aiheeseen liittyen. Työni pääosa on luonteeltaan analyyttinen ja teoriapainotteinen, ja sisällytän käytännöllisemmät asiat liiteosioon.
Työni sisältö perustuu pääosin kokemuksiin ja havaintoihin, joita olen tehnyt niin oppilaana kuin opettajana. Minulla on onnekseni ollut monta opettajaa tässä aineessa, ja olen nähnyt paljon erilaisia työtapoja ja niiden tuloksia. Itse opettaessani olen päässyt soveltamaan näitä keinoja käytännössä, ja myös kokeilemaan omia ratkaisujani, vaihtelevalla menestyksellä.
Työni alkaa pohtimalla, mitä säveltapailu itseasiassa on, miten sitä tehdään ja miksi. Sivuan myös lyhyesti säveltapailun opetuksen historiaa ja traditiota. Työni varsinaisessa tulososiossa lähden käymään läpi säveltapailun vaikeuksia yksilötasolla, sekä miten ne ilmenevät ja rajoittavat oppilasta. Kommentoin näitä tapauksia yksitellen ja pyrin ehdottamaan kehityskelpoisia ratkaisuja. Yksilölähtöinen ongelmien tunnistaminen ja ratkaiseminen toimii lähtökohtana sille, kuinka vaikeita tapauksia tulisi lähteä käsittelemään ryhmäopetuksessa.
Yksilön ongelmien lisäksi käsittelen myös erilaisia ryhmälle ominaisia haasteita ja mietteitä, kuten ryhmän sisäiset tasoerot sekä ryhmätunnin tehokas ajankäyttö. Jatkan tästä tekemällä yleiskatsauksen käytettyihin opetustapoihin osa-alueittain ja tuon omaa näkökulmaani esille tapauskohtaisesti.
Koen, että ryhmässä toteutettavassa säveltapailuopetuksessa on vielä paljon kehitettävää, ja esim. Teknologia luo paljon uusia mahdollisuuksia opetustapoihin.
Työni sisältö perustuu pääosin kokemuksiin ja havaintoihin, joita olen tehnyt niin oppilaana kuin opettajana. Minulla on onnekseni ollut monta opettajaa tässä aineessa, ja olen nähnyt paljon erilaisia työtapoja ja niiden tuloksia. Itse opettaessani olen päässyt soveltamaan näitä keinoja käytännössä, ja myös kokeilemaan omia ratkaisujani, vaihtelevalla menestyksellä.
Työni alkaa pohtimalla, mitä säveltapailu itseasiassa on, miten sitä tehdään ja miksi. Sivuan myös lyhyesti säveltapailun opetuksen historiaa ja traditiota. Työni varsinaisessa tulososiossa lähden käymään läpi säveltapailun vaikeuksia yksilötasolla, sekä miten ne ilmenevät ja rajoittavat oppilasta. Kommentoin näitä tapauksia yksitellen ja pyrin ehdottamaan kehityskelpoisia ratkaisuja. Yksilölähtöinen ongelmien tunnistaminen ja ratkaiseminen toimii lähtökohtana sille, kuinka vaikeita tapauksia tulisi lähteä käsittelemään ryhmäopetuksessa.
Yksilön ongelmien lisäksi käsittelen myös erilaisia ryhmälle ominaisia haasteita ja mietteitä, kuten ryhmän sisäiset tasoerot sekä ryhmätunnin tehokas ajankäyttö. Jatkan tästä tekemällä yleiskatsauksen käytettyihin opetustapoihin osa-alueittain ja tuon omaa näkökulmaani esille tapauskohtaisesti.
Koen, että ryhmässä toteutettavassa säveltapailuopetuksessa on vielä paljon kehitettävää, ja esim. Teknologia luo paljon uusia mahdollisuuksia opetustapoihin.