ECEC partnership from the Parents’ Point of View in Finland : A Case Study with a Review of European Policies Emphasizing Austrian History, Current State and Needs
Sneck, Tytti (2016)
Sneck, Tytti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220031
Tiivistelmä
Lasten kasvatukseen ja koulutukseen kiinnitetään yhä enemmän huomiota: niillä on keskeinen rooli lapsen kehityksessä sekä koulumenestyksessä. Tutkimukset osoittavat, että myös vanhempien osallistumisella varhaiskasvatukseen on positiivisia vaikutuksia lapsen saavutuksiin. Tästä johtuen monissa maissa varhaiskasvatuksesta on tullut tärkeä osa sosiaalipolitiikkaa, ja varhaiskasvatuksen laadun varmistamisesta on tullut prioriteetti.
Tarkoituksena ja tavoitteena oli selventää vanhempien mielipiteitä kasvatuskumppanuudesta, sen toteutuksesta ja osallistumisesta kolmessa pienessä, yksityisessä varhaiskasvatusyksikössä. Yhtenä tavoitteena oli osallistaa vanhempia miettimään kasvatuskumppanuutta ja heidän osallisuuttaan siihen – tulevan suomalaisen lain hengessä. Tarkoituksena oli myös verrata saatuja tuloksia vastaaviin, pieniin, yksityisiin varhaiskasvatusyksiköihin ja käyttää niitä asiakirjojen ja käytäntöjen uudistamiseen ja kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja data kerättiin kahden havainnointituokion, vanhemmille suunnatun web-kyselyn ja varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatussuunnitelman tutkimisen avulla. Data analysoitiin teemoittain: vanhempien mielipiteet, osallisuus sekä käytännön toimet.
Varhaiskasvatussuunnitelmassa korostettiin molemminpuolista luottamusta ja kunnioitusta sekä kasvatuskumppanuutta. Henkilökunnan vastuuta kasvatuskumppanuuden luomisessa painotettiin. Nämä suunnitelmassa asetetut tavoitteet näkyivät havainnointituokioiden aikana varhaiskasvatusyksikön arjessa sekä kyselyvastauksissa. Kyselyvastauksissa korostui vanhempien mielipiteenä ja toiveena henkilökunnan tuki vanhempia kohtaan. Vanhemmat eivät puolestaan vaikuttaneet kiinnostuneilta osallistumaan eivätkä tienneet, millä tavoin voisivat osallistua päiväkodin arkeen – tämä noussee päähaasteeksi uusia käytäntöjä kehitellessä.
Tarkoituksena ja tavoitteena oli selventää vanhempien mielipiteitä kasvatuskumppanuudesta, sen toteutuksesta ja osallistumisesta kolmessa pienessä, yksityisessä varhaiskasvatusyksikössä. Yhtenä tavoitteena oli osallistaa vanhempia miettimään kasvatuskumppanuutta ja heidän osallisuuttaan siihen – tulevan suomalaisen lain hengessä. Tarkoituksena oli myös verrata saatuja tuloksia vastaaviin, pieniin, yksityisiin varhaiskasvatusyksiköihin ja käyttää niitä asiakirjojen ja käytäntöjen uudistamiseen ja kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja data kerättiin kahden havainnointituokion, vanhemmille suunnatun web-kyselyn ja varhaiskasvatusyksikön varhaiskasvatussuunnitelman tutkimisen avulla. Data analysoitiin teemoittain: vanhempien mielipiteet, osallisuus sekä käytännön toimet.
Varhaiskasvatussuunnitelmassa korostettiin molemminpuolista luottamusta ja kunnioitusta sekä kasvatuskumppanuutta. Henkilökunnan vastuuta kasvatuskumppanuuden luomisessa painotettiin. Nämä suunnitelmassa asetetut tavoitteet näkyivät havainnointituokioiden aikana varhaiskasvatusyksikön arjessa sekä kyselyvastauksissa. Kyselyvastauksissa korostui vanhempien mielipiteenä ja toiveena henkilökunnan tuki vanhempia kohtaan. Vanhemmat eivät puolestaan vaikuttaneet kiinnostuneilta osallistumaan eivätkä tienneet, millä tavoin voisivat osallistua päiväkodin arkeen – tämä noussee päähaasteeksi uusia käytäntöjä kehitellessä.