Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointia - Case Personaria Oy
Pulkkanen, Hanna (2016)
Pulkkanen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on henkilöstöpalvelualalla toimivan yrityksen tunnettuuden edistäminen sosiaalisen median avulla. Lisäksi tarkoituksena on löytää sopivimmat sosiaalisen me-dian kanavat, joita yritys voi hyödyntää osana markkinointia. Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa käyttöön yrityksen näkyvyyden kannalta tehokkaimmat kanavat, joiden avulla pystytään edistä-mään tunnettuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Personaria Oy.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kokonaisuutena ja työn tietoperustana käytettiin mark-kinointia, digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa käsitteenä sekä sosi-aalisen median kanavia. Sosiaalisen median kanavista valittiin Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, benchmarkingia ja TOWS-matriisia. Teema-haastattelun avulla selvitettiin toimeksiantajan ja markkinointivastaavan näkemyksiä sosiaalisen median käyttöönotosta. Benchmarking-menetelmä antoi käsityksen siitä, miten muut alan yritykset käyttävät sosiaalista mediaa ja minkälaista sisältöä niihin tuotetaan. Teemahaastattelun ja benchmarkingin pohjalta toteutettiin TOWS-matriisi sosiaalisen median käytölle.
Tutkimus osoitti, että edistääkseen yrityksen tunnettuutta Personarian kannattaa panostaa markki-nointiin sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin löytämään yrityksen käyttöön sopivimmat sosiaalisen median kanavat. Tutkimuksessa todettiin, että kotisivujen kävijä-määrät kasvoivat sosiaalisen median päivitysten jälkeen. Tavoitteen saavuttamiseksi, yrityksen pi-tää tuottaa tarpeeksi kiinnostavaa sisältöä valittuihin kanaviin. TOWS-matriisin avulla pystyttiin hahmottamaan, mitä sosiaalisen median käyttöönotosta seuraa sekä miten sosiaalista mediaa voi-daan hyödyntää. Opinnäytetyöprosessin aikana toimeksiantaja ymmärsi sosiaalisen median tärkey-den markkinoinnissa ja kokee, että prosessi on pitkä mutta lopulta hyödyllinen ja kannattava.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kokonaisuutena ja työn tietoperustana käytettiin mark-kinointia, digitaalista markkinointia, sisältömarkkinointia, sosiaalista mediaa käsitteenä sekä sosi-aalisen median kanavia. Sosiaalisen median kanavista valittiin Facebook, Twitter, Instagram ja YouTube.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, benchmarkingia ja TOWS-matriisia. Teema-haastattelun avulla selvitettiin toimeksiantajan ja markkinointivastaavan näkemyksiä sosiaalisen median käyttöönotosta. Benchmarking-menetelmä antoi käsityksen siitä, miten muut alan yritykset käyttävät sosiaalista mediaa ja minkälaista sisältöä niihin tuotetaan. Teemahaastattelun ja benchmarkingin pohjalta toteutettiin TOWS-matriisi sosiaalisen median käytölle.
Tutkimus osoitti, että edistääkseen yrityksen tunnettuutta Personarian kannattaa panostaa markki-nointiin sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tuloksena onnistuttiin löytämään yrityksen käyttöön sopivimmat sosiaalisen median kanavat. Tutkimuksessa todettiin, että kotisivujen kävijä-määrät kasvoivat sosiaalisen median päivitysten jälkeen. Tavoitteen saavuttamiseksi, yrityksen pi-tää tuottaa tarpeeksi kiinnostavaa sisältöä valittuihin kanaviin. TOWS-matriisin avulla pystyttiin hahmottamaan, mitä sosiaalisen median käyttöönotosta seuraa sekä miten sosiaalista mediaa voi-daan hyödyntää. Opinnäytetyöprosessin aikana toimeksiantaja ymmärsi sosiaalisen median tärkey-den markkinoinnissa ja kokee, että prosessi on pitkä mutta lopulta hyödyllinen ja kannattava.