Korikorjaamon vahinkotarkastustoiminnan kehittäminen
Mätäsjärvi, Kalle-Markus (2016)
Mätäsjärvi, Kalle-Markus
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laakkonen Autokonsernin korikorjaamoiden toiminnasta ja kehitystyöstä vastaava jälkimarkkinointipäällikkö Harri Heilimä. Laakkonen Autokonserniin kuuluvat yhtiöt ovat Autotalo Laakkonen ja Veljekset Laakkonen. Työ toteutettiin Autotalo Laakkosen Tampereen toimipisteen korikorjaamolla, jossa opinnäytetyön tekijä työskentelee työnjohtotehtävis-sä.
Opinnäytetyössä tutkittiin korikorjaamon toimesta tehtäviä vahinkotarkastuksia. Autovahinkotarkastustoiminnan automatisoiduttua vakuutusyhtiöt ovat siirtäneet autovahinkotarkastajan perinteisesti tekemiä töitä korikorjaamoiden vastuulle. Vakuutusyhtiöiden vahinkotarkastajien työ on siirtynyt korjaamoilla ja asiakkaiden pihoilla tehtävistä kenttätarkastuksista vakuutusyhtiöiden näyttöpäätteille. Autokorjaamo valokuvaa ajoneuvon vauriot ja tekee niistä korjauskustannuslaskelman, joka lähetetään sähköisesti vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan hyväksyttäväksi. Vakuutusyhtiöiden tekemät autovahinkotarkastukset ja niihin liittyvät päätökset tehdään nykyään näkemättä autoa paikan päällä. Vain noin 5-10 % kokonaistarkastusmääristä suoritetaan kenttätarkastuksina.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millainen toimintamalli korjaamon tekemässä vahinkotarkastuksessa olisi laadukkain ja tehokkain koko vauriokorjausprosessin kannalta. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteina oli viisi vauriokorjaustapausta. Vauriokorjaukset suoritettiin Autotalo Laakkosen Tampereen toimipisteen korikorjaamolla vuoden 2016 touko-, kesä- ja marraskuussa.
Tapausten avulla etsittiin alustavan korjauskustannuslaskelman tekemisessä esiintyviä haasteita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kirjallisuuden avulla laadun kehitykseen toiminnan laadun näkökulmasta. Teoriaosuudessa esitettyjen menetelmien avulla ja tapaustutkimuksesta saatuja tuloksia hyödyntäen selvitettiin vahinkotarkastuksen onnistumisen esteitä. Kehityskohteita löydettiin ja niiden perusteella kehitettiin toimintamalli, jota voidaan käyttää apuna korikorjaamolla tehtävissä vahinkotarkastuksissa.
Opinnäytetyössä tutkittiin korikorjaamon toimesta tehtäviä vahinkotarkastuksia. Autovahinkotarkastustoiminnan automatisoiduttua vakuutusyhtiöt ovat siirtäneet autovahinkotarkastajan perinteisesti tekemiä töitä korikorjaamoiden vastuulle. Vakuutusyhtiöiden vahinkotarkastajien työ on siirtynyt korjaamoilla ja asiakkaiden pihoilla tehtävistä kenttätarkastuksista vakuutusyhtiöiden näyttöpäätteille. Autokorjaamo valokuvaa ajoneuvon vauriot ja tekee niistä korjauskustannuslaskelman, joka lähetetään sähköisesti vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan hyväksyttäväksi. Vakuutusyhtiöiden tekemät autovahinkotarkastukset ja niihin liittyvät päätökset tehdään nykyään näkemättä autoa paikan päällä. Vain noin 5-10 % kokonaistarkastusmääristä suoritetaan kenttätarkastuksina.
Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, millainen toimintamalli korjaamon tekemässä vahinkotarkastuksessa olisi laadukkain ja tehokkain koko vauriokorjausprosessin kannalta. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuskohteina oli viisi vauriokorjaustapausta. Vauriokorjaukset suoritettiin Autotalo Laakkosen Tampereen toimipisteen korikorjaamolla vuoden 2016 touko-, kesä- ja marraskuussa.
Tapausten avulla etsittiin alustavan korjauskustannuslaskelman tekemisessä esiintyviä haasteita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin kirjallisuuden avulla laadun kehitykseen toiminnan laadun näkökulmasta. Teoriaosuudessa esitettyjen menetelmien avulla ja tapaustutkimuksesta saatuja tuloksia hyödyntäen selvitettiin vahinkotarkastuksen onnistumisen esteitä. Kehityskohteita löydettiin ja niiden perusteella kehitettiin toimintamalli, jota voidaan käyttää apuna korikorjaamolla tehtävissä vahinkotarkastuksissa.