Att skapa eller icke skapa : En uppgörelse med den konstnärliga blockeringens filosofi och psykologi utifrån Julia Camerons teori om konstutövning
Jungner, Anna (2016)
Jungner, Anna
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320190
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att gestalta och analysera författaren Julia Camerons teori om konstutövning, som den uttrycks i två av böckerna i hennes Artist's Way-trilogi. I synnerhet strävar jag efter att uppnå en förståelse av det vanliga fenomenet att människors konstnärliga handlingar stöter på hinder eller blockeringar i form av deras egna tanke- och beteendemönster. Ett annat viktigt syfte är att undersöka vad individen själv kan göra för att bryta sina blockerande mönster och frigöra sin konstnärliga potential. I denna forskning använder jag en hermeneutisk forskningsansats.
Min studie visar att grundorsaken till konstnärliga blockeringar är kollektiva, felaktiga föreställningar om vad konst är och vem som är konstnär. Våra kulturella myter om konsten och konstnären ger upphov till en uppdelning av människor i konstnärer och ickekonstnärer, och den resulterande konstnärliga ojämlikheten får negativa konsekvenser för båda grupperna. Jag beskriver Camerons egna teser om konstens verkliga väsen och syfte samt konstnärens verkliga identitet, och utreder och analyserar den konstnärliga blockeringens olika former, uppkomst och mekanismer. Slutligen identifierar jag sex huvudsakliga strategier som varje individ kan använda för att överkomma sina blockeringar och frigöra sin fulla konstnärliga potential. The aim of this thesis is to investigate and analyze author Julia Cameron's theory on creativity, as expressed in two of her books in the Artist's Way trilogy. In particular, I strive to gain an understanding of the common phenomenon that a person's creative actions are obstructed or blocked by their own patterns of thought and behavior. Another important purpose is to investigate what actions the individual person can take to break their blocking patterns and free their creative potential. My research is conducted using a hermeneutic approach.
According to my study, the primary cause of creative blocks are collective, faulty ideas about the essence of art and the identity of the artist. Our cultural mythology about art and artists causes a dichotomy between artists and non-artists, and the resulting artistic inequality becomes the cause of negative consequences for both groups. I describe Cameron's own philosophy on the actual purpose of art and the artist's actual identity, and explore and analyze the forms, causes and mechanisms of creative blockage. Ultimately, I identify six major strategies which can be adopted by any individual concerned with overcoming their artist's block and freeing their full creative potential.
Min studie visar att grundorsaken till konstnärliga blockeringar är kollektiva, felaktiga föreställningar om vad konst är och vem som är konstnär. Våra kulturella myter om konsten och konstnären ger upphov till en uppdelning av människor i konstnärer och ickekonstnärer, och den resulterande konstnärliga ojämlikheten får negativa konsekvenser för båda grupperna. Jag beskriver Camerons egna teser om konstens verkliga väsen och syfte samt konstnärens verkliga identitet, och utreder och analyserar den konstnärliga blockeringens olika former, uppkomst och mekanismer. Slutligen identifierar jag sex huvudsakliga strategier som varje individ kan använda för att överkomma sina blockeringar och frigöra sin fulla konstnärliga potential.
According to my study, the primary cause of creative blocks are collective, faulty ideas about the essence of art and the identity of the artist. Our cultural mythology about art and artists causes a dichotomy between artists and non-artists, and the resulting artistic inequality becomes the cause of negative consequences for both groups. I describe Cameron's own philosophy on the actual purpose of art and the artist's actual identity, and explore and analyze the forms, causes and mechanisms of creative blockage. Ultimately, I identify six major strategies which can be adopted by any individual concerned with overcoming their artist's block and freeing their full creative potential.