Corporate social responsibility : business benefits from saving the world
Nylander, Rauli (2016)
Nylander, Rauli
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420409
Tiivistelmä
Yhdistyneet kansakunnat on julkaissut kestävän kehityksen tavoitteensa, jotka se pyrkii saavuttamaan ennen vuotta 2030. Näiden tavoitteiden avulla pyritään ratkaisemaan maailmanlaajuisia ongelmia, kuten köyhyys, eriarvoisuus ja ilmastonmuutos. YK on myös kehittänyt yrityksille oman Global Compact –ohjelman, jossa yritykset sitoutuvat toimimaan vastaavien kestävien tavoitteiden edistämiseksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä yritykset voivat tehdä näiden kansainvälisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä millaisia hyötyjä yritykset voivat saavuttaa toimimalla vastuullisesti.
Tutkimuksen teoriaosio keskittyi yritysten yhteiskuntavastuuseen, eli yritysten vastuuseen siltä osin kuin ne toiminnallaan vaikuttavat ympäröivään yhteiskuntaan. Yritysten yhteiskuntavastuu voidaan jakaa taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Yhteiskuntavastuun teoria korostaa sidosryhmien, kuten omistajien, asiakkaiden, henkilöstön ja toimittajien vaikutusta yritysten vastuullisuuteen. Teoria ehdottaa myös, että yritysten tulisi tavoitella ns. jaettua arvoa, jolloin yritykset voivat saavuttaa kilpailuetua, ja samalla luoda maksimaalista hyötyä asiakkaille ja yhteiskunnalle.
Tutkimuksen empiiriseen osaan valittiin viisi suomalaista yritystä, joiden vastuullisuutta arvioitiin näiden yritysten vuoden 2015 yhteiskuntavastuuraporttien perusteella. Arvioidut yritykset olivat Neste, UPM, KONE, Stockmann ja Veikkaus. Valinta kohdistui juuri näihin yrityksiin, koska ne toimivat eri teollisuudenaloilla ja ovat riittävän suuria vaikuttaakseen toimintaympäristöönsä. Lisäksi yritysten vastuullisuutta verrattiin työ- ja elinkeinoministeriön tutkimustuloksiin sidosryhmien uskomuksista ja odotuksista.
Tutkimuksen päätelmissä korostuivat suomalaisten yritysten kyky hallita hyvin taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristölliset vastuunsa, mutta kehitystarpeitakin ilmeni erityisesti vastuullisuuden integroinnissa yritysten toimintoihin ja prosesseihin. Päätelmissä tuli myös esiin, että yritysten tulisi panostaa nykyistä enemmän kilpailuedun tavoittelemiseen juuri jaetun arvon avulla, jolloin yritys, sen asiakkaat sekä ympäröivä yhteiskunta voisivat kaikki hyötyä vastuullisesta liiketoiminnasta.
Tutkimuksen teoriaosio keskittyi yritysten yhteiskuntavastuuseen, eli yritysten vastuuseen siltä osin kuin ne toiminnallaan vaikuttavat ympäröivään yhteiskuntaan. Yritysten yhteiskuntavastuu voidaan jakaa taloudelliseen, sosiaaliseen ja ympäristölliseen vastuuseen. Yhteiskuntavastuun teoria korostaa sidosryhmien, kuten omistajien, asiakkaiden, henkilöstön ja toimittajien vaikutusta yritysten vastuullisuuteen. Teoria ehdottaa myös, että yritysten tulisi tavoitella ns. jaettua arvoa, jolloin yritykset voivat saavuttaa kilpailuetua, ja samalla luoda maksimaalista hyötyä asiakkaille ja yhteiskunnalle.
Tutkimuksen empiiriseen osaan valittiin viisi suomalaista yritystä, joiden vastuullisuutta arvioitiin näiden yritysten vuoden 2015 yhteiskuntavastuuraporttien perusteella. Arvioidut yritykset olivat Neste, UPM, KONE, Stockmann ja Veikkaus. Valinta kohdistui juuri näihin yrityksiin, koska ne toimivat eri teollisuudenaloilla ja ovat riittävän suuria vaikuttaakseen toimintaympäristöönsä. Lisäksi yritysten vastuullisuutta verrattiin työ- ja elinkeinoministeriön tutkimustuloksiin sidosryhmien uskomuksista ja odotuksista.
Tutkimuksen päätelmissä korostuivat suomalaisten yritysten kyky hallita hyvin taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristölliset vastuunsa, mutta kehitystarpeitakin ilmeni erityisesti vastuullisuuden integroinnissa yritysten toimintoihin ja prosesseihin. Päätelmissä tuli myös esiin, että yritysten tulisi panostaa nykyistä enemmän kilpailuedun tavoittelemiseen juuri jaetun arvon avulla, jolloin yritys, sen asiakkaat sekä ympäröivä yhteiskunta voisivat kaikki hyötyä vastuullisesta liiketoiminnasta.