Tunnen itseni, elän elämääni – : menetelmäopas alaikäisten turvapaikanhakijoiden ohjaajalle
Paananen, Niina (2016)
Paananen, Niina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tuotoksena on laadittu menetelmäopas alaikäisten turvapaikanhakijoiden ohjaajalle. Tavoitteena oli kehittää alaikäisyksikössä työskentelevien ohjaajien työtä ja monikulttuurisen ohjauksen avulla tukea ilman huoltajaa saapuneiden turvapaikanhakijanuorten itsetuntemusta ja elämänhallintaa. Nämä taidot edistävät nuoren itsenäisen elämän valmiuksia. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Suomen Punainen Risti ja toimintaympäristönä järjestön ylläpitämä Siuntiossa sijaitseva 16–17-vuotiaille ilman huoltaa saapuneille turvapaikanhakijoille suunnattu vastaanottokeskus Harjulinna.
Opinnäytetyössä vastataan tarpeeseen tukea turvapaikanhakijoina saapuneiden nuorten itsenäistymisvalmiuksia ja kehittää heidän kanssa tehtävää työtä. Suomeen saapuneiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden määrä on noussut ja etenkin oppivelvollisuusiän ylittäneet nuoret ovat järjestettävien palveluiden suhteen eriarvoisessa asemassa muihin nuoriin nähden. Itsenäisen elämän valmiuksien tukeminen on tärkeää nuoren vielä asuessa tukiasunnoissa, sillä täysi-ikäistyttyään nuoren itsenäisyys kasvaa väistämättä. Maahanmuuttajanuoren kohdalla myös syrjäytymisriski on viisinkertainen verrattuna kantaväestöön kuuluvaan nuoreen.
Toteutettu menetelmäopas sisältää itsetuntemusta ja elämänhallinnan taitoja vahvistavia harjoituksia, jotka ovat osa tämän monimuotoisen opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Valitut teoriat soveltuvat oppaan näkökulmiksi ja kehitettyjen menetelmien taustoittajiksi, sillä elämänhallinnantaidot tukevat nuoren itsenäisen elämän valmiuksia ja ehkäisevät syrjäytymistä. Näiden teorioiden lisäksi monikulttuurinen ohjaus kytkeytyy olennaisena osana oppaan teoreettiseen viitekehykseen, sillä oppaan menetelmät ovat suunnattu eri kulttuureista saapuvien nuorten kanssa toteutettavaksi.
Menetelmäopas on hyödyllinen väline ohjaajan työn tueksi tehtäessä ammatillista ja tavoitteellista ohjaustyötä monikulttuuristen nuorten kanssa. Menetelmäopasta voidaan hyödyntää Harjulinnan lisäksi myös muissa vastaanottokeskuksissa tai monikulttuurisen nuorisotyön alueilla. Menetelmäopasta on mahdollista jatkokehittää täydentämällä oppaaseen koottujen menetelmien yhteyteen niitä koskevaa teoreettista taustatietoa. Toinen kehityskohta on oppaan muokkaaminen vapaaehtoistyöntekijän käyttöön soveltuvaksi, sillä turvapaikanhakijoiden kanssa tehdään paljon erilaista vapaaehtoistyötä.
Opinnäytetyössä vastataan tarpeeseen tukea turvapaikanhakijoina saapuneiden nuorten itsenäistymisvalmiuksia ja kehittää heidän kanssa tehtävää työtä. Suomeen saapuneiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden määrä on noussut ja etenkin oppivelvollisuusiän ylittäneet nuoret ovat järjestettävien palveluiden suhteen eriarvoisessa asemassa muihin nuoriin nähden. Itsenäisen elämän valmiuksien tukeminen on tärkeää nuoren vielä asuessa tukiasunnoissa, sillä täysi-ikäistyttyään nuoren itsenäisyys kasvaa väistämättä. Maahanmuuttajanuoren kohdalla myös syrjäytymisriski on viisinkertainen verrattuna kantaväestöön kuuluvaan nuoreen.
Toteutettu menetelmäopas sisältää itsetuntemusta ja elämänhallinnan taitoja vahvistavia harjoituksia, jotka ovat osa tämän monimuotoisen opinnäytetyön teoreettista viitekehystä. Valitut teoriat soveltuvat oppaan näkökulmiksi ja kehitettyjen menetelmien taustoittajiksi, sillä elämänhallinnantaidot tukevat nuoren itsenäisen elämän valmiuksia ja ehkäisevät syrjäytymistä. Näiden teorioiden lisäksi monikulttuurinen ohjaus kytkeytyy olennaisena osana oppaan teoreettiseen viitekehykseen, sillä oppaan menetelmät ovat suunnattu eri kulttuureista saapuvien nuorten kanssa toteutettavaksi.
Menetelmäopas on hyödyllinen väline ohjaajan työn tueksi tehtäessä ammatillista ja tavoitteellista ohjaustyötä monikulttuuristen nuorten kanssa. Menetelmäopasta voidaan hyödyntää Harjulinnan lisäksi myös muissa vastaanottokeskuksissa tai monikulttuurisen nuorisotyön alueilla. Menetelmäopasta on mahdollista jatkokehittää täydentämällä oppaaseen koottujen menetelmien yhteyteen niitä koskevaa teoreettista taustatietoa. Toinen kehityskohta on oppaan muokkaaminen vapaaehtoistyöntekijän käyttöön soveltuvaksi, sillä turvapaikanhakijoiden kanssa tehdään paljon erilaista vapaaehtoistyötä.