Insightful learning to meet future work life challenges provided by LUAS Master School
Kivistö, Johanna (2016)
Kivistö, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520581
Tiivistelmä
Työn tulevaisuus tulee eroamaan huomattavasti tämän päivän tilanteesta ja murros tulee tapahtumaan nopeasti. Uusia töitä ilmestyy samaan aikaan vanhojen hävitessä. Murros tulee vaatimaan paljon oppimista ja siksi oppimisen laadulla tulee tulevaisuudessa olemaan suuri merkitys.
Työn päätavoite on varmistaa LAMK:in opiskelijoiden houkuttelevuus tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tutkinto-opiskelijoille se tarkoittaa varmuutta työn saamisesta tulevaisuuden muuttuvassa toimintaympäristössä sekä mahdollisuutta menestymiseen urallaan.
Työn teoriaosuus keskittyy työn tulevaisuuden kuvaamisen lisäksi oivaltavan oppimisen kokonaisvaltaiseen malliin sekä ammattikorkeakoulujen toimintaan. Empiirinen tutkimus koskee tämän hetkisiä oivaltavaa oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä LAMK:issa. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin LAMK:in nykyisiltä opiskelijoilta sekä opettajilta.
Tutkimuksen lopputuloksena tuotettiin suosituslista toimista, joiden avulla LAMK:in opettajat voivat edistää opiskelijoiden oivaltavaa oppimista. Opettajien toimenpiteiden lisäksi toki opiskelijoilla itsellään sekä koululla on rooli oivaltavan oppimisen tason nostamisessa. Sen vuoksi työ sisältää myös muutamia kehitysehdotuksia koululle.
Oivallukset ja oivaltava oppiminen on molemmat mainittu LAMK:in visiossa ja arvoissa ja ne ovat lupauksia, jotka pitäisi lunastaa opettajien käytännön toimenpiteiden kautta päivittäin. Tulosten perusteella kootun suosituslistan toimenpiteiden jalkauttamiseksi opettajat tulee saada sitoutettua oivaltavaa oppimista edistävien toimintatapojen käyttöön.
Tulosten perusteella opettajilta odotetut toimenpiteet oivaltavan oppimisen edistämiseksi ovat hyvin käytännönläheisiä ja yksinkertaisia ja ne pitäisi luonnollisesti jalkauttaa opettajille oivaltavan oppimisen keinoin.
Työn päätavoite on varmistaa LAMK:in opiskelijoiden houkuttelevuus tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tutkinto-opiskelijoille se tarkoittaa varmuutta työn saamisesta tulevaisuuden muuttuvassa toimintaympäristössä sekä mahdollisuutta menestymiseen urallaan.
Työn teoriaosuus keskittyy työn tulevaisuuden kuvaamisen lisäksi oivaltavan oppimisen kokonaisvaltaiseen malliin sekä ammattikorkeakoulujen toimintaan. Empiirinen tutkimus koskee tämän hetkisiä oivaltavaa oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä LAMK:issa. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin LAMK:in nykyisiltä opiskelijoilta sekä opettajilta.
Tutkimuksen lopputuloksena tuotettiin suosituslista toimista, joiden avulla LAMK:in opettajat voivat edistää opiskelijoiden oivaltavaa oppimista. Opettajien toimenpiteiden lisäksi toki opiskelijoilla itsellään sekä koululla on rooli oivaltavan oppimisen tason nostamisessa. Sen vuoksi työ sisältää myös muutamia kehitysehdotuksia koululle.
Oivallukset ja oivaltava oppiminen on molemmat mainittu LAMK:in visiossa ja arvoissa ja ne ovat lupauksia, jotka pitäisi lunastaa opettajien käytännön toimenpiteiden kautta päivittäin. Tulosten perusteella kootun suosituslistan toimenpiteiden jalkauttamiseksi opettajat tulee saada sitoutettua oivaltavaa oppimista edistävien toimintatapojen käyttöön.
Tulosten perusteella opettajilta odotetut toimenpiteet oivaltavan oppimisen edistämiseksi ovat hyvin käytännönläheisiä ja yksinkertaisia ja ne pitäisi luonnollisesti jalkauttaa opettajille oivaltavan oppimisen keinoin.