Hur FRIENDS-programmet kan stärka den sociala kompetensen : Ur ett gruppledarperspektiv
Eliasson, Jenny; Kanu, Sara (2016)
Eliasson, Jenny
Kanu, Sara
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520651
Tiivistelmä
FRIENDS ohjelma on lapsille ja nuorille suunnattu ohjelma jossa he oppivat vahvista-maan omia sosiaalisia taitojaan. Tämä tutkimus tutki miten ryhmien vetäjät katsovat FRIENDS-ohjelman vaikuttavan ohjelman käyneiden sosiaaliseen valmiuteen sekä miten vetäjät luulevat ohjelman käyneiden lähipiirillä oleva vaikutus ohjelman tehokkuuteen. Työmme tarkoitus on tarkistella miten FRIENDS ohjelman vetäjät näkevät nämä ilmiöt ja miten he kokevat ilmiöt käytännössä. Tämä verrataan sitten teoriaan sekä aiempiin tutkimuksiin. Tulokset voivat antaa FRIENDS ohjelman vetäjille paremman tietoisuuden siitä miten tärkeää heidän työ on lapsille ja nuorille. Tutkimuksen kysymykset ovat: Miten ryhmänvetäjät katsovat FRIENDS ohjelman vaikuttavan lasten ja nuorten sosiaalisiin taitoihin? Miten tärkeänä ryhmien vetäjät pitävät sitä että lasten ja nuorten lähipiiri otetaan mukaan ohjelmaan? Molempien teemahaastatteluiden tulokset verrattiin saman aihepiirin teoriaan sekä tutkimuksiin saadakseen lopputulos joka näyttää mikäli käytäntö koetaan teorian mukaisena. Vaikka vastaajia oli vain viisi ihmistä, näytti lopputulos yksiselitteisesti että teoria ja käytäntö ovat yhdenmukaisia. Esille tuli myös uusia ehdotuksia mitä edeltävä tutkimus ei ole tunnistanut. Tuloksen voidaan nähdä sekä vah-vistuksena ohjelman tehokkuudelle että lähtökohtana saada mukaan lasten ja nuorten lä-hin sosiaalinen piiri laajemmin kuin aikaisemmin. Näin voidaan vahvistaa ohjelman pit-käaikaisvaikutukset ja parantaa tuen, ei vaan vanhemmilta, mutta myös koululta ja vertaisilta.