Hankkeen brändääminen yritykseksi
Vanhanen, Pekka (2016)
Vanhanen, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520566
Tiivistelmä
Nykyään uuden yrityksen perustaminen on haastavaa ja aikaa vievää työtä. Olemalla brändikeskeinen heti toiminnan alussa, voi auttaa kilpailuedun saamisessa ja erottautumisessa markkinoilla. Halutun mielikuvan rakentaminen on pitkä prosessi, ja sen kehittäminen vie aikaa. Kuitenkin keskittymällä prosessin alussa markkinointiviestinnän pääelementtien määrittämiseen ja kehittämiseen voi tehdä asioista helpompaa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli saarijärveläinen hanke, jolla oli tavoitteena perustaa yritys kansainväliselle polttopuukaupalle. Työn tavoite oli tutkia millainen liikenimi, ja siihen liittyvä visuaalinen ilme logon, nettisivuston, esitteen ja graafisen ohjeiston muodossa tukisi uuden yrityksen toiminnan kehittämistä. Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen, se perustui tutkijan havaintoihin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin brändin rakentumista, yrityksen nimen kehittämistä, visuaalisen ilmeen osa-alueiden luomista, sekä uuden yrityksen markkinointikanavien valinnan perusteita.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yritykselle toimialaa kuvaava kansainväliseen liiketoimintaan soveltuva nimi, sekä yrityksen ydinarvoja viestivä logo. Näiden perusteella syntyi yritykselle myös ehdotus esitteestä sekä verkkosivustosta, ja luotiin suuntaviivat yrityksen visuaaliseen viestintään graafisella ohjeistuksella. Tulevaisuudessa toiminnan kasvaessa, ja markkinointikanavien lisääntyessä lisääntyy myös tarve graafisen ohjeistuksen päivittämiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli saarijärveläinen hanke, jolla oli tavoitteena perustaa yritys kansainväliselle polttopuukaupalle. Työn tavoite oli tutkia millainen liikenimi, ja siihen liittyvä visuaalinen ilme logon, nettisivuston, esitteen ja graafisen ohjeiston muodossa tukisi uuden yrityksen toiminnan kehittämistä. Tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen, se perustui tutkijan havaintoihin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin brändin rakentumista, yrityksen nimen kehittämistä, visuaalisen ilmeen osa-alueiden luomista, sekä uuden yrityksen markkinointikanavien valinnan perusteita.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin yritykselle toimialaa kuvaava kansainväliseen liiketoimintaan soveltuva nimi, sekä yrityksen ydinarvoja viestivä logo. Näiden perusteella syntyi yritykselle myös ehdotus esitteestä sekä verkkosivustosta, ja luotiin suuntaviivat yrityksen visuaaliseen viestintään graafisella ohjeistuksella. Tulevaisuudessa toiminnan kasvaessa, ja markkinointikanavien lisääntyessä lisääntyy myös tarve graafisen ohjeistuksen päivittämiseen.