Ruokakuvien merkitykset : Suomalaisten elintarvikeyritysten ruokakuvien arviointia
Heinämäki, Katri (2016)
Heinämäki, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520656
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ruokakuvausta, mainoskuvien käyttöä markkinoinnissa ja suomalaisille ruokataloille tehtyjä ruokakuvia. Työssä perehdytään ruoka- ja mainoskuvaukseen, visuaaliseen markkinointiin ja imagon rakentumiseen. Työssä tutkitaan, millaisia viestejä kuvat kuluttajille välittävät. Tutkimus suoritetaan laadullisella tutkimuksella, jonka tehtävä on selvittää kuluttajissa syntyviä mielikuvia heille näytetyistä ruokamainoskuvista.
Työn teoriaosassa avataan ensin valokuvauksen periaatteita, sitä kuinka ruokakuvia tehdään, sommittelua ja värioppia. Teorian toisessa osassa perehdytään visuaaliseen markkinointiin, imagon käsitteeseen sekä merkitykseen, kuvan katsomisen vaikutuksiin ja tulkintojen syntymiseen.
Tutkimusosassa todetaan, että kuvien synnyttämät mielikuvat ovat yhteydessä ennakkokäsityksiin valmistajan imagoon. Tutkimus osoitti, kuinka onnistuneella mainoskuvalla voidaan ohjata kuluttajien mielikuvia haluttuun suuntaan. Ennakkokäsitykset alan tai yrityksen imagosta vaikuttivat ihmisten tapaan nähdä kuvat. Positiiviseksi mielletty imago loi tunteen myös hyvästä tuotteesta, kun taas negatiiviset mielikuvat saivat kuvan tuotteen näyttämän vähemmän houkuttelevalta. Tärkeimmäksi hyvän mainoskuvan ominaisuudeksi nousi miellyttäviä mielikuvia herättävä tarina.
Työn teoriaosassa avataan ensin valokuvauksen periaatteita, sitä kuinka ruokakuvia tehdään, sommittelua ja värioppia. Teorian toisessa osassa perehdytään visuaaliseen markkinointiin, imagon käsitteeseen sekä merkitykseen, kuvan katsomisen vaikutuksiin ja tulkintojen syntymiseen.
Tutkimusosassa todetaan, että kuvien synnyttämät mielikuvat ovat yhteydessä ennakkokäsityksiin valmistajan imagoon. Tutkimus osoitti, kuinka onnistuneella mainoskuvalla voidaan ohjata kuluttajien mielikuvia haluttuun suuntaan. Ennakkokäsitykset alan tai yrityksen imagosta vaikuttivat ihmisten tapaan nähdä kuvat. Positiiviseksi mielletty imago loi tunteen myös hyvästä tuotteesta, kun taas negatiiviset mielikuvat saivat kuvan tuotteen näyttämän vähemmän houkuttelevalta. Tärkeimmäksi hyvän mainoskuvan ominaisuudeksi nousi miellyttäviä mielikuvia herättävä tarina.