Mobiililaserkeilausaineiston hyödyntäminen päällystyskohteen nykytilan analysoimisessa
Rajala, Juha (2016)
Rajala, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919734
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä tietomallinnus on yleistynyt myös päällystealalla. Mallipohjaista pääl-lysteiden suunnittelua tehdään mobiililaserkeilausaineistosta muodostetun tien pintamallin avulla. Aineistot ovat tiedostokooltaan suuria, ja niiden analysointi kuormittaa tietokoneita hidastamalla muuta työntekoa. Mobiililaserkeilauksen kehittyessä mittausaineistojen tiedostokoot tulevat suurenemaan entisestään, jolloin on tärkeää, että käytettävissä on mahdollisimman sujuva proseduuri tien pinnan nykytilan analysoimiseksi.
Tässä insinöörityössä tutkittiin mobiililaserkeilausaineiston hyödyntämismahdollisuuksia päällystyskohteen nykytilan analysoimisessa. Työn tavoitteena oli kehittää Finnmap Infran mallipohjaista päällysteiden suunnittelua nykytila-analyysin osalta. Työ toteutettiin etsimällä nykyisestä päällysteiden analysointimenetelmästä parannusideoita, joilla suunnittelua voitaisiin tehostaa.
Insinöörityön tuloksena löydettiin TerraScan-ohjelmasta uusia ominaisuuksia päällysteen nykytila-analyysiä varten. Nykytila-analyysi saatiin tehtyä kohtuullisen automaattisesti TerraScanissa. Eniten työtä vaati tien maaliviivojen muuttaminen vektorimuotoon. Työssä todettiin TerraScanin olevan hyvä ohjelma pistepilven käsittelyyn ja analysoimiseen, jota tullaan varmasti hyödyntämään yhä enemmän ohjelman kehittyessä. Merkittävin uusi työkalu TerraScanissa nykytila-analyysin kannalta todettiin olevan poikkileikkausparametrien laskeminen. Parametrien laskenta tuottaa lukuisan määrän tietoa päällysteen pinnasta, ja arvot saadaan visuaalisen tarkastelun lisäksi vietyä helposti esimerkiksi Exceliin tarkasteltavaksi.
Tässä insinöörityössä tutkittiin mobiililaserkeilausaineiston hyödyntämismahdollisuuksia päällystyskohteen nykytilan analysoimisessa. Työn tavoitteena oli kehittää Finnmap Infran mallipohjaista päällysteiden suunnittelua nykytila-analyysin osalta. Työ toteutettiin etsimällä nykyisestä päällysteiden analysointimenetelmästä parannusideoita, joilla suunnittelua voitaisiin tehostaa.
Insinöörityön tuloksena löydettiin TerraScan-ohjelmasta uusia ominaisuuksia päällysteen nykytila-analyysiä varten. Nykytila-analyysi saatiin tehtyä kohtuullisen automaattisesti TerraScanissa. Eniten työtä vaati tien maaliviivojen muuttaminen vektorimuotoon. Työssä todettiin TerraScanin olevan hyvä ohjelma pistepilven käsittelyyn ja analysoimiseen, jota tullaan varmasti hyödyntämään yhä enemmän ohjelman kehittyessä. Merkittävin uusi työkalu TerraScanissa nykytila-analyysin kannalta todettiin olevan poikkileikkausparametrien laskeminen. Parametrien laskenta tuottaa lukuisan määrän tietoa päällysteen pinnasta, ja arvot saadaan visuaalisen tarkastelun lisäksi vietyä helposti esimerkiksi Exceliin tarkasteltavaksi.