Kuppi kerrallaan : Jyväskylän kahvilamarkkinoilla menestymisen avaimet
Taskinen, Joona (2016)
Lataukset:
Taskinen, Joona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kahvila-alalla menestymisen osatekijöitä Jyväskyläs-sä. Jyväskylän kahvilamarkkinoilla kilpailu on kovaa ja kahviloiden on erottauduttava per-soonallisella ja laadukkaalla otteella pärjätäkseen kilpailussa. Tarve opinnäytetyölle syntyi tutkijan toimiessa kahvilayrittäjänä kolmen kesän ajan ja huomatessaan, että kahvilan menestykseen Suomessa vaikuttavia teemoja ja niiden sisältöä avaavia lähteitä ei ollut yleisesti saatavilla. Nykyiset ja tulevaisuuden kahvilayrittäjät hyötyvät, mikäli pystyvät sisäistämään ja viemään käytäntöön menestyksen tekijät nopeammin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muotoutui: Mitkä ovat kahvilamarkkinoilla menes-tymisen avaimet Jyväskylän alueella? Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutkimus-otetta, aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä tee-moittelua. Haastatteluiden teemana oli kahvilan menestystekijät Jyväskylässä. Neljää menestynyttä yrittäjää haastateltiin lokakuussa 2016. Toissijaisena tutkimusotteena käy-tettiin kehittämistutkimusta, jonka tavoitteena oli avata tutkijan kokemuksia kahvilayrit-täjyydestä.
Haastatteluissa nousi esille useita kantavia teemoja, joista kolme tärkeintä olivat henkilö-kunnan ja hyvän johtamisen tärkeys, sijainnin ja ympäristön hyödyntäminen sekä laadu-kas tuotevalikoima. Näiden kantavien teemojen lisäksi haastateltavat nostivat esiin useita yhteneväisiä teemoja, jotka ovat vaikuttaneet heidän yrityksen menestykseen. Yrittäjien kertomat menestyksen avaimet ovat hyvin samankaltaisia, joita tutkija oli itse huoman-nut oman yrityksen menestyksessä.
Haastatteluaineiston pohjalta luotiin kaksi mallia, joiden avulla yrittäjät voivat kehittää toimintaansa. Hyvän työntekijän -malli havainnollistaa johtajuudessa huomioitavia asioi-ta. Trendien seuraamisen -malli kiteyttää toimet, joilla yritys pysyy relevanttina ja kasva-vana.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muotoutui: Mitkä ovat kahvilamarkkinoilla menes-tymisen avaimet Jyväskylän alueella? Tutkimusotteena käytettiin laadullista tutkimus-otetta, aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä tee-moittelua. Haastatteluiden teemana oli kahvilan menestystekijät Jyväskylässä. Neljää menestynyttä yrittäjää haastateltiin lokakuussa 2016. Toissijaisena tutkimusotteena käy-tettiin kehittämistutkimusta, jonka tavoitteena oli avata tutkijan kokemuksia kahvilayrit-täjyydestä.
Haastatteluissa nousi esille useita kantavia teemoja, joista kolme tärkeintä olivat henkilö-kunnan ja hyvän johtamisen tärkeys, sijainnin ja ympäristön hyödyntäminen sekä laadu-kas tuotevalikoima. Näiden kantavien teemojen lisäksi haastateltavat nostivat esiin useita yhteneväisiä teemoja, jotka ovat vaikuttaneet heidän yrityksen menestykseen. Yrittäjien kertomat menestyksen avaimet ovat hyvin samankaltaisia, joita tutkija oli itse huoman-nut oman yrityksen menestyksessä.
Haastatteluaineiston pohjalta luotiin kaksi mallia, joiden avulla yrittäjät voivat kehittää toimintaansa. Hyvän työntekijän -malli havainnollistaa johtajuudessa huomioitavia asioi-ta. Trendien seuraamisen -malli kiteyttää toimet, joilla yritys pysyy relevanttina ja kasva-vana.