Kuudestaan ry:n ulkoisen viestinnän kehittäminen
Rintala, Päivi (2016)
Rintala, Päivi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia konkreettinen ulkoisen viestinnän suunnitelma Kuudestaan ry:lle. Työn avulla yhdistyksen on mahdollista tuoda itseään ja Leader-toimintatapaa laajemmin tunnetuksi, sekä saada tehokkaammin jaettua rahoitusta paikallisille yrityksille ja yhdistystoimijoille.
Viestintäsuunnitelman pohjaksi työssä muodostettiin kokonaiskuva ulkoisen viestinnän nykytilasta ja mahdollisista kehittämistoimenpiteistä perustuen ulkoisen viestinnän teoriaan. Tavoitteena oli perehtyä viestinnän suunnitteluun ja yhteisöviestintään. Toisena tavoitteena oli kyselytutkimuksen tekeminen kohderyhmille ja kolmantena tavoitteena olivat ryhmäkeskusteluiden toteuttaminen yhdistyksen työntekijöille ulkoisen viestinnän kehittämiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys on voittoa tavoittelemattoman organisaation ulkoisen viestinnän kehittäminen. Teoreettinen aineisto kerättiin aiheeseen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta, ammatillisesta kirjallisuudesta ja internet lähteistä.
Kyselytutkimuksen tulosten ja ryhmäkeskusteluiden tilanneanalyysin perusteella yhdistyksen kohderyhmille valikoitui seuraavat viestintäkeinot: henkilökohtainen myyntityö, mediajulkisuus, suhdetoiminta, sanomalehtimainonta, sosiaalinen me-dia ja verkkosivut. Ulkoisen viestinnän suunnitelma sisältää myös vuosikellon yhdistyksen viestinnän työkaluksi.
Viestintäsuunnitelman pohjaksi työssä muodostettiin kokonaiskuva ulkoisen viestinnän nykytilasta ja mahdollisista kehittämistoimenpiteistä perustuen ulkoisen viestinnän teoriaan. Tavoitteena oli perehtyä viestinnän suunnitteluun ja yhteisöviestintään. Toisena tavoitteena oli kyselytutkimuksen tekeminen kohderyhmille ja kolmantena tavoitteena olivat ryhmäkeskusteluiden toteuttaminen yhdistyksen työntekijöille ulkoisen viestinnän kehittämiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys on voittoa tavoittelemattoman organisaation ulkoisen viestinnän kehittäminen. Teoreettinen aineisto kerättiin aiheeseen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta, ammatillisesta kirjallisuudesta ja internet lähteistä.
Kyselytutkimuksen tulosten ja ryhmäkeskusteluiden tilanneanalyysin perusteella yhdistyksen kohderyhmille valikoitui seuraavat viestintäkeinot: henkilökohtainen myyntityö, mediajulkisuus, suhdetoiminta, sanomalehtimainonta, sosiaalinen me-dia ja verkkosivut. Ulkoisen viestinnän suunnitelma sisältää myös vuosikellon yhdistyksen viestinnän työkaluksi.