Päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen lasten fyysistä aktiivisuutta edistäväksi
Lehtinen, Riina (2016)
Lehtinen, Riina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620776
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoitus oli kehittää yhteisöllisesti Viholan päiväkodin toimintakulttuuria sekä varhaiskasvattajien pedagogista toimintaa lasten fyysistä aktiivisuutta edistäväksi. Tavoitteena oli luoda Viholan päiväkodin fyysisen aktiivisuuden suunnitelma. Se on varhaiskasvattajien työväline, joka laadittiin yhteistyössä koko työyhteisön sekä päiväkodin lasten kanssa.
Kehittämisotteena tässä kehittämishankkeessa oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen, jossa kehittämisprosessi liittyi arjen työhön ja johon koko työyhteisö sekä päiväkodin lapsia osallistui. Kehittäminen tapahtui työn ja työyhteisön toiminnan tutkimisen kautta. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä tässä kehittämishankkeessa käytettiin lasten haastattelua sekä kehittämisverstastyöskentelyä, joka oli kaksivaiheinen. Vaiheet olivat ongelmavaihe ja ratkaisuvaihe. Kehittämishankkeessa otettiin huomioon lasten osallisuuden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja osallisuuden pedagogiikan toteutuminen toiminnassa.
Tämän kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että lasten fyysistä aktiivisuutta edistävä toimintakulttuuri päiväkodissa voidaan saavuttaa vaikuttamalla varhaiskasvattajien asenteisiin, muokkaamalla toimintaympäristöä, muuttamalla toimintatapoja, tarkastelemalla sääntöjä, edistämällä lasten osallisuutta ja tekemällä yhteistyötä huoltajien kanssa. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi tavoitteen mukaisesti fyysisen aktiivisuuden suunnitelma (Fasu). Sen avulla voidaan varmistua siitä, että koko työyhteisössä on yhtenevä toimintakulttuuri lasten fyysisen aktiivisuuden suhteen. Lähtökohtana Fasussa oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisten tavoitteiden ja sisältöjen näkyväksi tekeminen ja niiden työstäminen Viholan päiväkodin tarpeita vastaavaksi.
Kehittämisotteena tässä kehittämishankkeessa oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen, jossa kehittämisprosessi liittyi arjen työhön ja johon koko työyhteisö sekä päiväkodin lapsia osallistui. Kehittäminen tapahtui työn ja työyhteisön toiminnan tutkimisen kautta. Aineistonkeruu- ja kehittämismenetelminä tässä kehittämishankkeessa käytettiin lasten haastattelua sekä kehittämisverstastyöskentelyä, joka oli kaksivaiheinen. Vaiheet olivat ongelmavaihe ja ratkaisuvaihe. Kehittämishankkeessa otettiin huomioon lasten osallisuuden yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ja osallisuuden pedagogiikan toteutuminen toiminnassa.
Tämän kehittämishankkeen tulokset osoittivat, että lasten fyysistä aktiivisuutta edistävä toimintakulttuuri päiväkodissa voidaan saavuttaa vaikuttamalla varhaiskasvattajien asenteisiin, muokkaamalla toimintaympäristöä, muuttamalla toimintatapoja, tarkastelemalla sääntöjä, edistämällä lasten osallisuutta ja tekemällä yhteistyötä huoltajien kanssa. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi tavoitteen mukaisesti fyysisen aktiivisuuden suunnitelma (Fasu). Sen avulla voidaan varmistua siitä, että koko työyhteisössä on yhtenevä toimintakulttuuri lasten fyysisen aktiivisuuden suhteen. Lähtökohtana Fasussa oli Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ja Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten mukaisten tavoitteiden ja sisältöjen näkyväksi tekeminen ja niiden työstäminen Viholan päiväkodin tarpeita vastaavaksi.