Digitaalisuudesta kilpailukykyä hyötyajoneuvojen purkuosatoiminnassa
Kirmo-Salmela, Terhi (2016)
Kirmo-Salmela, Terhi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720885
Tiivistelmä
Digiaika on nyt ja toimialojen on siihen sopeuduttava. Digitaalisten kanavien nopea arkipäiväistyminen on tehnyt asiakaskokemuksesta haastavaa. Digitalisaation integrointi osaksi yrityksen ajattelua ohjaavaa toimintaa on tämän hetken vahvimpia kehityssuuntia. Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena löytää digitalisaation avulla keinoja, joilla voidaan parantaa kilpailukykyä hyötyajoneuvojen purkuosatoiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys rakentuu digitalisaation ympärille. Viitekehys ottaa digitalisaation huomioon globaalina megatrendinä, mutta myös osana suomalaista työelämää. Viitekehyksessä huomioidaan lisäksi teollisen palveluliiketoiminnan, B2B-verkkopalveluiden sekä tuotetiedon hallinnan teoriat.
Raportissa on käsitelty digitalisaation nykytila ja tavoitetila purkuosatoimialla. Työn toteutustapa on osaamisen osoittava portfolio, jossa digitalisaation teema kokoaa aiemmat opintokokonaisuudet yhteen kilpailukykyyn vaikuttavan tarkastelun kautta.
Kehitysehdotuksena yritysten toivotaan löytävän yritykselle sopivan tavan ajatella yli toimialarajojen ja löytää näin keinot erottautua kilpailijoista. Yrityksissä tarvitaan ennen kaikkea uskallusta tehdä kokeiluja, sillä valmiita kokonaisratkaisuja ei välttämättä ole. Tuntemalla asiakkaan toiminnan voidaan digitaalisia palveluja ja verkkokauppaa viedä asiakaskohtaisen räätälöinnin suuntaan.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehys rakentuu digitalisaation ympärille. Viitekehys ottaa digitalisaation huomioon globaalina megatrendinä, mutta myös osana suomalaista työelämää. Viitekehyksessä huomioidaan lisäksi teollisen palveluliiketoiminnan, B2B-verkkopalveluiden sekä tuotetiedon hallinnan teoriat.
Raportissa on käsitelty digitalisaation nykytila ja tavoitetila purkuosatoimialla. Työn toteutustapa on osaamisen osoittava portfolio, jossa digitalisaation teema kokoaa aiemmat opintokokonaisuudet yhteen kilpailukykyyn vaikuttavan tarkastelun kautta.
Kehitysehdotuksena yritysten toivotaan löytävän yritykselle sopivan tavan ajatella yli toimialarajojen ja löytää näin keinot erottautua kilpailijoista. Yrityksissä tarvitaan ennen kaikkea uskallusta tehdä kokeiluja, sillä valmiita kokonaisratkaisuja ei välttämättä ole. Tuntemalla asiakkaan toiminnan voidaan digitaalisia palveluja ja verkkokauppaa viedä asiakaskohtaisen räätälöinnin suuntaan.