Omavalvontasuunnitelma : case JP-Kalamatkat
Soininen, Arja (2016)
Soininen, Arja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620814
Tiivistelmä
Työni tarkoitus on omavalvontasuunnitelman laatiminen kalastusmatkailu yritykselle. Tässä opinnäytetyössä kehitetään yrityksen laadunvalvontaa. Tämän opinnäytetyön toiminnallisena tehtävänä on perehdyttää matkailu- ja kalastusalan kohdeyritys omavalvontaan ja sen lainsäädäntöön. Opinnäytetyön aikana Suomen lainsäädäntö elintarviketurvallisuudesta ja omavalvonnasta on ollut muutoksen alla. Lakia on päivitetty ja yhdenmukaistettu Euroopan Unionin käytänteiden standardoimiseksi. Opinnäytetyön aiheenvalinta on täten ajankohtainen ja yhteistyö yrityksen tarpeisiin perustuva.
Työtä tarkastellaan kvalitatiivisen analyysin kautta. Analyysi tarkoittaa monimutkaisen ongelman pilkkomista erillisiin osiin. Teoriana käytetään Takalan kehitystoiminnan johtamisen systeemiajattelumallia yrityksen lineaarisista ja epälineaarisista käytännöistä. Toiminallisena tehtävänä perehdytetään yhteistyö yrityksen vastuuhenkilöt omavalvonnan käytäntöön ja järjestelmä tulee yrityksen asiakaspalvelun ja toiminnan työkaluksi.
Omavalvonta on elintarviketurvallisuutta, kylmäketjujen säilyttämistä, hyvää hygieniaa, lämpötilojen seurantaa ja miten näitä kuuluu valvoa yrityksen toiminnassa. Laissa ja asetuksissa kuvasin ensin yleisellä tasolla, mitä täytyy ottaa huomioon omavalvonnassa ja toisessa osioissa tarkastelin näitä pienen yrityksen näkökulmasta. Mallinsin lineaarista ja epälineaarista mallinnusta käyttäen yrityksen palvelutapahtumat. Mallinnus auttoi pilkkomaan palvelutapahtumat ja siihen vaikuttavat osat selkeästi määriteltäviksi osa-alueiksi. Näitä voidaan tarkastella osana omavalvontajärjestelmää tai yritystoiminnan palvelutapahtumina. Omavalvontajärjestelmä toimii keinona tehdä asiat näkyviksi. Yrittäjän näkökulmasta on tehdä tuottavaa yritystoimintaa, joten tyytyväinen asiakas on haluttu lopputulos. Omavalvontamalli edellyttää tiedon jatkuvaa ylläpitoa yrityksessä, mihin tämän opinnäytetyön tuoma aineisto antaa hyvät lähtökohdat.
Työtä tarkastellaan kvalitatiivisen analyysin kautta. Analyysi tarkoittaa monimutkaisen ongelman pilkkomista erillisiin osiin. Teoriana käytetään Takalan kehitystoiminnan johtamisen systeemiajattelumallia yrityksen lineaarisista ja epälineaarisista käytännöistä. Toiminallisena tehtävänä perehdytetään yhteistyö yrityksen vastuuhenkilöt omavalvonnan käytäntöön ja järjestelmä tulee yrityksen asiakaspalvelun ja toiminnan työkaluksi.
Omavalvonta on elintarviketurvallisuutta, kylmäketjujen säilyttämistä, hyvää hygieniaa, lämpötilojen seurantaa ja miten näitä kuuluu valvoa yrityksen toiminnassa. Laissa ja asetuksissa kuvasin ensin yleisellä tasolla, mitä täytyy ottaa huomioon omavalvonnassa ja toisessa osioissa tarkastelin näitä pienen yrityksen näkökulmasta. Mallinsin lineaarista ja epälineaarista mallinnusta käyttäen yrityksen palvelutapahtumat. Mallinnus auttoi pilkkomaan palvelutapahtumat ja siihen vaikuttavat osat selkeästi määriteltäviksi osa-alueiksi. Näitä voidaan tarkastella osana omavalvontajärjestelmää tai yritystoiminnan palvelutapahtumina. Omavalvontajärjestelmä toimii keinona tehdä asiat näkyviksi. Yrittäjän näkökulmasta on tehdä tuottavaa yritystoimintaa, joten tyytyväinen asiakas on haluttu lopputulos. Omavalvontamalli edellyttää tiedon jatkuvaa ylläpitoa yrityksessä, mihin tämän opinnäytetyön tuoma aineisto antaa hyvät lähtökohdat.