Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen vuodeosastolla NEWS-pisteytyksen avulla : Hoitohenkilökunnan kokemuksia, kehittämisehdotuksia ja käytön esteitä
Huotari, Heidi; Repola, Jenni (2016)
Huotari, Heidi
Repola, Jenni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620861
Tiivistelmä
Kriittisesti sairas potilas voidaan tunnistaa ajoissa käyttämällä NEWS-pisteytysjärjestelmää, joka perustuu peruselintoimintojen fysiologisten suureiden mittaukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida NEWS-pisteytysjärjestelmää Kainuun keskussairaalan kahdella vuodeosastolla. Tavoitteena oli kuvata ja arvioida toimeksiantajalle NEWS-pisteytyksen toimintamallin toimivuutta kriittisesti sairaan potilaan tunnistamisen periaatteiden yhtenäistämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, soveltamalla Hoitotyön tutkimussäätiön kehittämää Yhtenäisten käytäntöjen toimintamallia. Opinnäytetyössä tutkittiin hoitohenkilökunnan kokemuksia, kehittämisehdotuksia ja esteitä NEWS-pisteytyksen käytölle. Aineiston kerääminen toteutettiin käyttämällä 635-menetelmää ja avointa kysymyslomaketta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista kävi ilmi, että kokemukset NEWS-pisteytyksen käytöstä vaihtelivat. Osa hoitohenkilökunnasta piti sitä hyvänä apuvälineenä päätöksentekoon, mutta kiireen koettiin myös vähentävän pisteytyksen käyttöä. NEWS-pisteytyksen ei koettu soveltuvan kyseisten osastojen tarpeisiin sen sisällön ja osastojen toimintatapojen vuoksi. Kehittämisehdotuksena nousi pisteytyksen lisääminen sähköiseen järjestelmään, jolloin sen käyttö helpottuisi. Hoitohenkilökunta haluaisi kehittää yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi kirjaamisen toteuttamisessa, ja selkeyttää missä tilanteissa pisteytystä käytetään. Esteenä NEWS-pisteytyksen käytölle hoitohenkilökunta piti resurssien vähyyttä, sillä pisteytyksen koettiin vievän liian paljon aikaa. Hoitohenkilökunta koki epävarmuutta siitä, ovatko lääkärit tietoisia NEWS-pisteytyksestä.
Johtopäätöksinä NEWS-pisteytyksen käyttöön voidaan vaikuttaa lisäämällä se sähköisiin tietojärjestelmiin ja kehittämällä edelleen hoitohenkilökunnan yhtenäisiä käytäntöjä. Koska NEWS-pisteytyksen käytöstä saatiin myös positiivisia kokemuksia, voisi se toimia jossain muussa yksikössä, tai pisteytyskorttia voitaisiin soveltaa eri osastojen tarpeisiin. Koko työyhteisön ja organisaation kannustaminen NEWS-pisteytyksen käyttöön auttaa parantamaan uuteen käytäntöön suhtautumista ja voi lisätä sen käyttöä potilastyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, soveltamalla Hoitotyön tutkimussäätiön kehittämää Yhtenäisten käytäntöjen toimintamallia. Opinnäytetyössä tutkittiin hoitohenkilökunnan kokemuksia, kehittämisehdotuksia ja esteitä NEWS-pisteytyksen käytölle. Aineiston kerääminen toteutettiin käyttämällä 635-menetelmää ja avointa kysymyslomaketta. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tuloksista kävi ilmi, että kokemukset NEWS-pisteytyksen käytöstä vaihtelivat. Osa hoitohenkilökunnasta piti sitä hyvänä apuvälineenä päätöksentekoon, mutta kiireen koettiin myös vähentävän pisteytyksen käyttöä. NEWS-pisteytyksen ei koettu soveltuvan kyseisten osastojen tarpeisiin sen sisällön ja osastojen toimintatapojen vuoksi. Kehittämisehdotuksena nousi pisteytyksen lisääminen sähköiseen järjestelmään, jolloin sen käyttö helpottuisi. Hoitohenkilökunta haluaisi kehittää yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi kirjaamisen toteuttamisessa, ja selkeyttää missä tilanteissa pisteytystä käytetään. Esteenä NEWS-pisteytyksen käytölle hoitohenkilökunta piti resurssien vähyyttä, sillä pisteytyksen koettiin vievän liian paljon aikaa. Hoitohenkilökunta koki epävarmuutta siitä, ovatko lääkärit tietoisia NEWS-pisteytyksestä.
Johtopäätöksinä NEWS-pisteytyksen käyttöön voidaan vaikuttaa lisäämällä se sähköisiin tietojärjestelmiin ja kehittämällä edelleen hoitohenkilökunnan yhtenäisiä käytäntöjä. Koska NEWS-pisteytyksen käytöstä saatiin myös positiivisia kokemuksia, voisi se toimia jossain muussa yksikössä, tai pisteytyskorttia voitaisiin soveltaa eri osastojen tarpeisiin. Koko työyhteisön ja organisaation kannustaminen NEWS-pisteytyksen käyttöön auttaa parantamaan uuteen käytäntöön suhtautumista ja voi lisätä sen käyttöä potilastyössä.