Lielahtikeskuksen palvelumalli : - Helpotusta arjen asiointiin?
Koivu, Kirsi; Koskinen, Tarja (2016)
Koivu, Kirsi
Koskinen, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920978
Tiivistelmä
Vuonna 2014 perustettu Lielahtikeskus on yksi alueellisista, Tampereen uuteen palvelumalliin pohjautuvista palvelukeskittymistä. Lielahtikeskuksessa saman katon alle on sijoitettu kaupallisia palveluja, yksityistä yritystoimintaa sekä yksityisen ja julkisen sektorin hyvinvointipalveluja. Tavoitteena on parantaa palvelujen saavutettavuutta.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Lielahtikeskuksen asiakkaiden palvelukokemuksia. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, mitä mieltä asiakkaat ovat Lielahtikeskuksen tilaratkaisuista ja liikennejärjestelyistä, sekä miten he kokevat Lielahtikeskuksen palvelumallin edistävän arjen asioinnin sujumista. Lisäksi selvitettiin taustatekijöiden yhteyttä siihen, miten usein asiakas valitsee Lielahtikeskuksen yksityiset palvelut julkisten terveyspalveluiden sijaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Lielahtikeskuksen hyvinvointipalveluiden asiakkaille. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä ZEF ® kysely- ja arviointityökalulla sekä paperisella kyselylomakkeella. Aineisto (N=105) analysoitiin SPSS- tilastointiohjelman avulla.
Tulosten mukaan Lielahtikeskuksen palvelumalli helpottaa asiakkaiden arjen sujumista.Vastaajien palvelukokemukset Lielahtikeskuksesta olivat positiivisia. Tilaratkaisuihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Sen sijaan Lielahtikeskuksen liikennejärjestelyissä nähtiin parantamisen varaa. Tulosten mukaan erikoislääkärin saatavuus, palvelun saannin nopeus ja sopivaksi koettu hinnanero olivat tekijöitä, joilla oli yhteys siihen, valittiinko julkinen vai yksityinen terveyspalvelun tarjoaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin Lielahtikeskuksen asiakkaiden ääni ja saadulla palautteella kehittää sen toimintaa. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää laajemmin uusien hyvinvointikeskusten suunnittelussa. Jatkotutkimus- ja kehittämisehdotuksena esitetään eri-ikäisten asiakkaiden palvelupolkujen avaamista ja tarkastelua palveluverkon kehittämisen tueksi. Lisäksi Lielahtikeskuksen kaikille toimijoille tuotettu yhteinen tieto edistäisi keskuksen liiketoimintaa.
Opinnäytetyössä kartoitettiin Lielahtikeskuksen asiakkaiden palvelukokemuksia. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, mitä mieltä asiakkaat ovat Lielahtikeskuksen tilaratkaisuista ja liikennejärjestelyistä, sekä miten he kokevat Lielahtikeskuksen palvelumallin edistävän arjen asioinnin sujumista. Lisäksi selvitettiin taustatekijöiden yhteyttä siihen, miten usein asiakas valitsee Lielahtikeskuksen yksityiset palvelut julkisten terveyspalveluiden sijaan. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Lielahtikeskuksen hyvinvointipalveluiden asiakkaille. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä ZEF ® kysely- ja arviointityökalulla sekä paperisella kyselylomakkeella. Aineisto (N=105) analysoitiin SPSS- tilastointiohjelman avulla.
Tulosten mukaan Lielahtikeskuksen palvelumalli helpottaa asiakkaiden arjen sujumista.Vastaajien palvelukokemukset Lielahtikeskuksesta olivat positiivisia. Tilaratkaisuihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Sen sijaan Lielahtikeskuksen liikennejärjestelyissä nähtiin parantamisen varaa. Tulosten mukaan erikoislääkärin saatavuus, palvelun saannin nopeus ja sopivaksi koettu hinnanero olivat tekijöitä, joilla oli yhteys siihen, valittiinko julkinen vai yksityinen terveyspalvelun tarjoaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin Lielahtikeskuksen asiakkaiden ääni ja saadulla palautteella kehittää sen toimintaa. Tavoitteena oli myös tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää laajemmin uusien hyvinvointikeskusten suunnittelussa. Jatkotutkimus- ja kehittämisehdotuksena esitetään eri-ikäisten asiakkaiden palvelupolkujen avaamista ja tarkastelua palveluverkon kehittämisen tueksi. Lisäksi Lielahtikeskuksen kaikille toimijoille tuotettu yhteinen tieto edistäisi keskuksen liiketoimintaa.