Aina sama laulu : varhaisiän musiikinopettajien yhteistyön merkitys musiikkileikkikouluryhmien tuntien suunnittelemisessa ja materiaalin valmistamisessa
Ilén, Janna (2016)
Ilén, Janna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720904
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössäni halusin tutkia, kokevatko varhaisiän musiikinopettajat yhteistyön merkityksellisenä musiikkileikkikouluryhmien tunteja suunnitellessa ja materiaalia valmistaessa. Halusin selvittää, kaipaavatko varhaisiän musiikinopettajat tuntien suunnittelemiseen muutosta, esimerkiksi itsenäisen suunnittelemisen sijaan yhteistyötä.
Toteutin Aina sama laulu -projektin, jonka tavoitteena oli löytää uutta energiaa tuntien suunnittelemiseen sekä materiaalien työstämiseen. Aina sama laulu -ryhmän tavoitteena oli myös valmistaa runsas ja kattava materiaalipaketti ryhmän jokaisen osallistujan omaan käyttöön. Aina sama laulu -projekti käynnistyi Facebookin Muskari-ideoita sivustolla tammikuussa 2016. Ryhmään mahtui enintään seitsemän varhaisiän musiikinopettajaa ja ryhmä täyttyi vuorokaudessa.
Ryhmä kokoontui yhteensä neljä kertaa, ja näiden tapaamisten aikana päätettiin yhteisesti, mitä teemoja ja musiikillisia asioita haluttiin projektin aikana työstää. Valituista teemoista ja musiikillisista asioista ideoitiin ja tuotettiin valtava määrä materiaalia. Yhteisen prosessin jälkeen koostin ryhmän jäsenille materiaalipaketin. Se koostuu kahdesta erillisestä vihosta, materiaalioppaasta sekä tähän liittyvästä nuottikokoelmasta. Ne kuuluvat opinnäytetyön pedagogiseen kokonaisuuteen julkaisemattomina liitteinä.
Ryhmän osallistujat kirjoittivat jokaisen tapaamiskerran jälkeen palautetta, jonka perusteella totesin, että Aina sama laulu -ryhmän osallistujat kokivat tämänkaltaisen yhteistyön merkitykselliseksi ja idearikkaaksi tavaksi suunnitella musiikkitoimintaa. Palautteista kuvastui vahvasti, että ryhmätyöskentelyn lisäksi osallistujat saivat toisiltaan vertaistukea, mikä koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.
Toteutin Aina sama laulu -projektin, jonka tavoitteena oli löytää uutta energiaa tuntien suunnittelemiseen sekä materiaalien työstämiseen. Aina sama laulu -ryhmän tavoitteena oli myös valmistaa runsas ja kattava materiaalipaketti ryhmän jokaisen osallistujan omaan käyttöön. Aina sama laulu -projekti käynnistyi Facebookin Muskari-ideoita sivustolla tammikuussa 2016. Ryhmään mahtui enintään seitsemän varhaisiän musiikinopettajaa ja ryhmä täyttyi vuorokaudessa.
Ryhmä kokoontui yhteensä neljä kertaa, ja näiden tapaamisten aikana päätettiin yhteisesti, mitä teemoja ja musiikillisia asioita haluttiin projektin aikana työstää. Valituista teemoista ja musiikillisista asioista ideoitiin ja tuotettiin valtava määrä materiaalia. Yhteisen prosessin jälkeen koostin ryhmän jäsenille materiaalipaketin. Se koostuu kahdesta erillisestä vihosta, materiaalioppaasta sekä tähän liittyvästä nuottikokoelmasta. Ne kuuluvat opinnäytetyön pedagogiseen kokonaisuuteen julkaisemattomina liitteinä.
Ryhmän osallistujat kirjoittivat jokaisen tapaamiskerran jälkeen palautetta, jonka perusteella totesin, että Aina sama laulu -ryhmän osallistujat kokivat tämänkaltaisen yhteistyön merkitykselliseksi ja idearikkaaksi tavaksi suunnitella musiikkitoimintaa. Palautteista kuvastui vahvasti, että ryhmätyöskentelyn lisäksi osallistujat saivat toisiltaan vertaistukea, mikä koettiin ensiarvoisen tärkeäksi.