Pääinstrumenttina piano, kaikki tyylit : Kokemuksia klassisen musiikin ja rytmimusiikin yhdistämisestä pianonsoitonopetuksessa
Rautiainen, Salli (2016)
Rautiainen, Salli
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820960
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyrin selvittämään, kuinka mielekästä on yhdistää pianonsoitonopetuksessa klassista musiikkia, rytmimusiikkia ja niihin liittyviä opetuskulttuureja. Tavoitteenani on selvittää eri musiikinlajien integroinnin mahdollisuuksia ja haasteita pianonsoitonopetuksessa sekä oppilaiden että opettajan näkökulmasta. Laajemmin haluan myös käsitellä ja pohtia musiikkiopistojen opetussuunnitelmia ja tasosuoritusten sisältöjä: Miten pianonsoitonopetusta tulisi kehittää eri musiikinlajien yhdistämisessä?
Tutkimukseni perustuu pääosin empiiriseen kokeiluun, jossa opetin viittä eritaustaista oppilasta. Oppitunneilla sekoitin eri opetuskulttuureita ja musiikinlajeja, sekä havainnoin oppilaiden kokemuksia niistä. Reflektoin myös omia kokemuksiani opettajana. Prosessin päätyttyä haastattelin oppilaita ja toteutin lyhyen kirjallisen kyselyn. Oheisaineistona käytin lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä tutkin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja tasosuoritusten sisältöjä.
Tulokseksi sain, että klassisen musiikin ja rytmimusiikin yhdistäminen tuntui oppilaista vieraalta ja jännittävältä, mutta jokaisen mielestä musiikinlajien ja opetuskulttuurien yhdistäminen oppitunneilla oli mahdollista ja myönteinen kokemus. Opettajalta huomasin vaadittavan monipuolista koulutusta sekä pedagogista osaamista.
Tutkimukseni perustuu pääosin empiiriseen kokeiluun, jossa opetin viittä eritaustaista oppilasta. Oppitunneilla sekoitin eri opetuskulttuureita ja musiikinlajeja, sekä havainnoin oppilaiden kokemuksia niistä. Reflektoin myös omia kokemuksiani opettajana. Prosessin päätyttyä haastattelin oppilaita ja toteutin lyhyen kirjallisen kyselyn. Oheisaineistona käytin lähdekirjallisuutta ja aiempia tutkimuksia, sekä tutkin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa ja tasosuoritusten sisältöjä.
Tulokseksi sain, että klassisen musiikin ja rytmimusiikin yhdistäminen tuntui oppilaista vieraalta ja jännittävältä, mutta jokaisen mielestä musiikinlajien ja opetuskulttuurien yhdistäminen oppitunneilla oli mahdollista ja myönteinen kokemus. Opettajalta huomasin vaadittavan monipuolista koulutusta sekä pedagogista osaamista.