Ekologisen vaatteen elinkaari ja ekologisuuden vaikutus kuluttajalle : Case: KappAhl Oy
Koski, Kia (2016)
Koski, Kia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921106
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään ekologisen vaatteen elinkaarta, vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä ekologisuuden vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen vaateliikkeessä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä KappAhl Oy:n kanssa. Työn tavoitteena oli selvittää asiakkaiden kiinnostusta ympäristöä ja ekologisia materiaaleja kohtaan.
Teoriaosuudessa käsitellään vaatteiden ekologisuutta, vihreitä materiaaleja ja perehdytään valmistuksen ympäristövaikutuksiin, vaatteen koko elinkaaren osalta. Työssä tarkastellaan myös aiheeseen liittyviä ympäristömerkkejä ja vaatteiden uusiokäyttömahdollisuuksia.
Toiminnallisessa osuudessa selvitettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, kuinka paljon ekologisuus merkitsee vaateliikkeen asiakkaille ja ovatko he valmiita maksamaan ekologisesta tuotteesta enemmän. Kuluttajatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka koostui helposti vastattavista monivalintakysymyksistä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ekologisuus on kasvattanut suosiotaan vaatetyrityksien keskuudessa. Ekologisia materiaaleja toivotaan yhä enemmän vaateliikkeiden valikoimiin ja tutkimustulosten mukaan niistä oltaisiin valmiita maksamaan enemmän. Monet asiakkaat toivoisivat ekologisista tuotteista enemmän tietoutta, parempaa markkinointia ja selkeämpää esillepanoa myymälöissä.
Teoriaosuudessa käsitellään vaatteiden ekologisuutta, vihreitä materiaaleja ja perehdytään valmistuksen ympäristövaikutuksiin, vaatteen koko elinkaaren osalta. Työssä tarkastellaan myös aiheeseen liittyviä ympäristömerkkejä ja vaatteiden uusiokäyttömahdollisuuksia.
Toiminnallisessa osuudessa selvitettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, kuinka paljon ekologisuus merkitsee vaateliikkeen asiakkaille ja ovatko he valmiita maksamaan ekologisesta tuotteesta enemmän. Kuluttajatutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka koostui helposti vastattavista monivalintakysymyksistä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ekologisuus on kasvattanut suosiotaan vaatetyrityksien keskuudessa. Ekologisia materiaaleja toivotaan yhä enemmän vaateliikkeiden valikoimiin ja tutkimustulosten mukaan niistä oltaisiin valmiita maksamaan enemmän. Monet asiakkaat toivoisivat ekologisista tuotteista enemmän tietoutta, parempaa markkinointia ja selkeämpää esillepanoa myymälöissä.