Verkkokaupan käyttö aktiviteettiyrityksen myynnissä
Maaninka, Elisa (2016)
Maaninka, Elisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miksi aktiviteettimatkailuyritykset eivät käytä verkkokauppaa myynnin välineenä. Tutkimuksen tavoitteena oli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen selvittää, ovatko yrittäjät koskaan harkinneet verkkokaupan käyttöä ja mitkä syyt ovat johtaneet siihen, että verkkokauppaa ei ole otettu käyttöön. Tarkoituksena oli myös saada selville, minkälaisia ominaisuuksia yrittäjät tahtoisivat verkkokaupan sisältävän. Tutkimus oli rajattu koskemaan ainoastaan keskisuomalaisia aktiviteettimatkailuyrityksiä.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Googlen Forms - palvelun avulla, ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun projektityöntekijän avulla kysely tavoitti yli 300 matkailuyrittäjää. Aikaa kyselyn vastaamiseen oli noin kaksi viikkoa syyskuun puolen välin aikoihin. Kyselyyn vastasi 13 aktiivimatkailuyrittäjä eri puolilta Keski-Suomea. Kyselyn tulokset analysoitiin suoraan Googlen Forms - palvelulla ja Microsoft Exceliä käyttäen.
Vastaukset antoivat kuvan, että suurin osa yrittäjistä oli miettinyt verkkokaupan käyttämistä myynnin välineenä, mutta ei ollut tehnyt asialle mitään. Syiksi paljastuivat ajanpuute, asiaan perehtymättömyys, sekä että verkkokauppaa ei koettu tarpeelliseksi ja räätälöinnin mahdollisuuden menettäminen. Verkkokaupan ominaisuuksista yrittäjät olivat melko samaa mieltä siitä, minkälaisia ominaisuuksia verkkokaupalla tulisi olla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa uuden laajemman tutkimuksen pohjana ja Keski-Suomen matkailun kehittämistyössä.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Googlen Forms - palvelun avulla, ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun projektityöntekijän avulla kysely tavoitti yli 300 matkailuyrittäjää. Aikaa kyselyn vastaamiseen oli noin kaksi viikkoa syyskuun puolen välin aikoihin. Kyselyyn vastasi 13 aktiivimatkailuyrittäjä eri puolilta Keski-Suomea. Kyselyn tulokset analysoitiin suoraan Googlen Forms - palvelulla ja Microsoft Exceliä käyttäen.
Vastaukset antoivat kuvan, että suurin osa yrittäjistä oli miettinyt verkkokaupan käyttämistä myynnin välineenä, mutta ei ollut tehnyt asialle mitään. Syiksi paljastuivat ajanpuute, asiaan perehtymättömyys, sekä että verkkokauppaa ei koettu tarpeelliseksi ja räätälöinnin mahdollisuuden menettäminen. Verkkokaupan ominaisuuksista yrittäjät olivat melko samaa mieltä siitä, minkälaisia ominaisuuksia verkkokaupalla tulisi olla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa uuden laajemman tutkimuksen pohjana ja Keski-Suomen matkailun kehittämistyössä.