Elämysten tuottaminen : Frans & les Femmes
Harju, Emmi (2016)
Harju, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320262
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, miten uudistunut Frans & les Femmes-konsepti voisi tuot-taa ravintolaelämyksiä. Toimeksiantajana toimi Fransmanni Jyväskylä. Työn tuloksia käy-tetään konseptin kehittämiseen ja henkilöstön kouluttamiseen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin asiakashaas-tatteluilla ja benchmarkingmenetelmillä kesällä 2016. Asiakashaastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä, ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina kolmessa ryhmässä. Ryhmähaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tuloksien analysointia varten. Tuloksista etsittiin ravintolaelämyksiin vaikuttavia tekijöitä ja mitkä asiat vaikuttavat muistettavaan ravinto-lakokemukseen. Benchmarkkausta varten laadittiin tutkimuslomake, jota käytettiin jokai-sessa yksikössä samassa muodossa. Benhmarkkauksella tutkittiin kolmea uudistunutta Fransmannin yksikköä. Tulokset analysoitiin manuaalisesti ja niistä etsittiin asiakasproses-sin onnistumista ja elämyksen elementtien toteutumista palveluprosessin jokaisessa vaiheessa.
Uudistuneessa Frans & les Femmes-konseptissa elämyksen tuottaminen toteutui osit-tain. Palvelu oli teknisesti onnistunutta jokaisessa yksikössä, mutta elämyksen elementit jäivät vaillinaisiksi. Palvelun laatu ja sen ylläpitäminen ovat tärkeimpiä kehitysehdotuksia uudelle konseptille. Myös henkilökunnan sitoutuminen ja työmotivaatio ovat kehityskoh-teita elämyksien syntymisen kannalta.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai paljon uutta tietoa elämyksien syntymisestä. Nii-den avulla uudistunut konsepti voi kehittää Frans & les Femmes-yksiköiden toimintaa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin asiakashaas-tatteluilla ja benchmarkingmenetelmillä kesällä 2016. Asiakashaastatteluihin osallistui seitsemän henkilöä, ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina kolmessa ryhmässä. Ryhmähaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin tuloksien analysointia varten. Tuloksista etsittiin ravintolaelämyksiin vaikuttavia tekijöitä ja mitkä asiat vaikuttavat muistettavaan ravinto-lakokemukseen. Benchmarkkausta varten laadittiin tutkimuslomake, jota käytettiin jokai-sessa yksikössä samassa muodossa. Benhmarkkauksella tutkittiin kolmea uudistunutta Fransmannin yksikköä. Tulokset analysoitiin manuaalisesti ja niistä etsittiin asiakasproses-sin onnistumista ja elämyksen elementtien toteutumista palveluprosessin jokaisessa vaiheessa.
Uudistuneessa Frans & les Femmes-konseptissa elämyksen tuottaminen toteutui osit-tain. Palvelu oli teknisesti onnistunutta jokaisessa yksikössä, mutta elämyksen elementit jäivät vaillinaisiksi. Palvelun laatu ja sen ylläpitäminen ovat tärkeimpiä kehitysehdotuksia uudelle konseptille. Myös henkilökunnan sitoutuminen ja työmotivaatio ovat kehityskoh-teita elämyksien syntymisen kannalta.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja sai paljon uutta tietoa elämyksien syntymisestä. Nii-den avulla uudistunut konsepti voi kehittää Frans & les Femmes-yksiköiden toimintaa.