Diginatiivit tulevat – Ovatko pk-yritykset valmiita? : Case: Keski-Suomen matkailualan yritykset
Mäkelä, Annika (2016)
Mäkelä, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620692
Tiivistelmä
Digijohtajaksi!-hankkeessa vahvistetaan digitalisaation osaamista ja johtamista keskisuo-malaisissa pk-yrityksissä sekä rohkaistaan uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Hankkeen toimintakausi on 14.3.2016–13.3.2019, jonka aikana järjestetään erilaisia tapahtumia ja valmennuksia sekä tuotetaan digi-aiheista viestintää. Digijohtajaksi!-hanke ja Keski-Suo-men Yrittäjät on opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa pk-yritysten nykytilanne markkinoinnin digitaalis-ten työkalujen hyödyntämisessä ja selvittää, mitä tulee erityisesti kehittää keskisuomalai-sissa pk-yrityksissä. Tutkimuskohteena olivat matkailualan yritykset sekä muiden toimialo-jen mikro- ja pk-yritykset. Työ oli tutkimusmenetelmältään määrällinen tutkimus. Aineisto yritysten nykytilanteen kartoittamiseksi kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutki-muksen otos oli Keski-Suomen Yrittäjien jäsenet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinoinnin digitaalisia työkaluja hyödynnetään keskimäärin vielä vähän. Yritykset kokevat digitalisaation haasteeksi erityisesti osaamisen sekä arvioitujen hyötyjen puutteen. Yritykset ovat kuitenkin halukkaita kehittämään digi-taalista markkinoinnin osaamista ja suhtautuvat pääasiassa myönteisesti digitaaliseen mur-rokseen. Osalle yrityksistä digitalisaatio on melko tuntematon käsite ja aihepiiri, mutta he-rättää kuitenkin kiinnostusta ymmärtää aihetta enemmän. Matkailualan yritykset ovat muita toimialoja keskimäärin aktiivisempia hyödyntämään digitaalista markkinointia. Vähi-ten digitaalista markkinointia hyödyntävät yksinyrittäjät.
Tuloksia hyödynnetään digijohtajaksi!-hankkeen koulutustarjonnan suunnittelussa ja to-teutuksessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailualan organisaatiot.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa pk-yritysten nykytilanne markkinoinnin digitaalis-ten työkalujen hyödyntämisessä ja selvittää, mitä tulee erityisesti kehittää keskisuomalai-sissa pk-yrityksissä. Tutkimuskohteena olivat matkailualan yritykset sekä muiden toimialo-jen mikro- ja pk-yritykset. Työ oli tutkimusmenetelmältään määrällinen tutkimus. Aineisto yritysten nykytilanteen kartoittamiseksi kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutki-muksen otos oli Keski-Suomen Yrittäjien jäsenet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että markkinoinnin digitaalisia työkaluja hyödynnetään keskimäärin vielä vähän. Yritykset kokevat digitalisaation haasteeksi erityisesti osaamisen sekä arvioitujen hyötyjen puutteen. Yritykset ovat kuitenkin halukkaita kehittämään digi-taalista markkinoinnin osaamista ja suhtautuvat pääasiassa myönteisesti digitaaliseen mur-rokseen. Osalle yrityksistä digitalisaatio on melko tuntematon käsite ja aihepiiri, mutta he-rättää kuitenkin kiinnostusta ymmärtää aihetta enemmän. Matkailualan yritykset ovat muita toimialoja keskimäärin aktiivisempia hyödyntämään digitaalista markkinointia. Vähi-ten digitaalista markkinointia hyödyntävät yksinyrittäjät.
Tuloksia hyödynnetään digijohtajaksi!-hankkeen koulutustarjonnan suunnittelussa ja to-teutuksessa. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailualan organisaatiot.