Geneerisen testijärjestelmän implementointi Itävaltaan vähäliikenteisten rataosien testaukseen
Haapa-aho, Niko (2016)
Haapa-aho, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921083
Tiivistelmä
Yhtenä opinnäytetyön tavoitteista oli tehdä toimiva testijärjestelmä, jolla voidaan ohjata itävaltalaisia rautatieturvalaitteita. Testijärjestelmä vietiin Itävaltaan testattavaksi paikalli-silla turvalaitteilla. Lisäksi haluttiin myös selvittää suomalaisten ja itävaltalaisten turvalai-tevaatimuksien eroja. Vaatimuksien vertailulla saatiin selville, voitaisiinko tehdä rautatie-järjestelmiä Itävaltaan suomalaisten vaatimuksien mukaan vai tarvitaanko tehdä muutok-sia rautatiejärjestelmään.
Työ toteutettiin SILworX -ohjelmointityökalulla. Testijärjestelmä testattiin ensin opastin- ja vaihdesimulaattoria käyttäen ja tämän jälkeen lähetettiin Itävaltaan testattavaksi. Vaatimuksien määrän takia vertailu rajattiin vain kulkuteihin liittyviin vaatimuksiin. Itävaltalaiset vaatimukset olivat saksan kielellä ja vaatimuksien selvittämiseksi jouduttiin käyttämään ulkopuolista kääntäjää.
Tuloksena saatiin kehitettyä testijärjestelmä, jolla pystyttiin ohjaamaan suomalaisia turvalaitteita, mutta testatessa itävaltalaisia turvalaitteita ilmeni muutamia ongelmia. Ongelmien syitä ei ollut mahdollista selvittää opinnäytetyön aikana. Vaatimuksien vertailussa saatiin selville, että itävaltalaiset vaatimukset poikkeavat suomalaisista vaatimuksista. Vaatimuksista löytyi paljon samankaltaisuuksia, mutta vaatimuksien määrissä syntyi eroja. Tulokseksi saatiin, että suomalaisten vaatimuksien mukaan ei voida tehdä rautatiejärjestelmiä Itävaltaan.
Testaamalla itävaltalaisia turvalaitteita saadaan tulevaisuuden kannalta tärkeää tietoa turvalaitteiden toimivuudesta. Voidakseen alkaa tekemään rautatiejärjestelmiä Itävaltaan, joudutaan selvittämään tarkasti Itävallan vaatimukset.
Työ toteutettiin SILworX -ohjelmointityökalulla. Testijärjestelmä testattiin ensin opastin- ja vaihdesimulaattoria käyttäen ja tämän jälkeen lähetettiin Itävaltaan testattavaksi. Vaatimuksien määrän takia vertailu rajattiin vain kulkuteihin liittyviin vaatimuksiin. Itävaltalaiset vaatimukset olivat saksan kielellä ja vaatimuksien selvittämiseksi jouduttiin käyttämään ulkopuolista kääntäjää.
Tuloksena saatiin kehitettyä testijärjestelmä, jolla pystyttiin ohjaamaan suomalaisia turvalaitteita, mutta testatessa itävaltalaisia turvalaitteita ilmeni muutamia ongelmia. Ongelmien syitä ei ollut mahdollista selvittää opinnäytetyön aikana. Vaatimuksien vertailussa saatiin selville, että itävaltalaiset vaatimukset poikkeavat suomalaisista vaatimuksista. Vaatimuksista löytyi paljon samankaltaisuuksia, mutta vaatimuksien määrissä syntyi eroja. Tulokseksi saatiin, että suomalaisten vaatimuksien mukaan ei voida tehdä rautatiejärjestelmiä Itävaltaan.
Testaamalla itävaltalaisia turvalaitteita saadaan tulevaisuuden kannalta tärkeää tietoa turvalaitteiden toimivuudesta. Voidakseen alkaa tekemään rautatiejärjestelmiä Itävaltaan, joudutaan selvittämään tarkasti Itävallan vaatimukset.