Tiivistä ydin ja konkretisoi teoria : millainen on hyvä opetusvideo?
Utriainen, Sampo; Miettinen, Erno (2016)
Utriainen, Sampo
Miettinen, Erno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921102
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää videopedagogiikkaa ja selvittää, miten videopedagogiikkaa voidaan hyödyntää paremmin opetuksessa ja millainen video soveltuu opetukseen. Kehittämistyö perustuu 10 opettajalle lähetettyyn sähköpostikyselyyn.
Videoiden opetuskäytössä on käytetty muun muassa seuraavia käsitteitä videopedagogiikka, videon käytön pedagogiikka ja videodidaktiikka. Opettajat käyttävät opetuksessa itse tehtyjä videoita, oppilaiden tekemiä videoita sekä usein valmiita YouTubesta ladattuja videoita.
Videoiden käyttö opetuksessa liittyy vahvasti Flipped classroom -menetelmään. Erityisesti matemaattisten aineiden opettajat käyttävät videoita opetuksessa. Haastatellut kokivat videoiden käytön opetuksessa myönteisenä, ja siinä nähtiin olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Videoiden käytöstä on hyötyä silloin, kun se tukee muuta opetusta ja tuo opetettavaan asiaan harkittuja yksityiskohtia, jotka havainnollistavat opetusta.
Hyvä opetusvideo on tarpeeksi yksinkertainen, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen eli sen täytyy havainnollistaa hyvin opetettavat asiat. Se tiivistää opetettavan asian ydinaineksen, ja sillä on jokin tietty harkittu sanoma. Videossa täytyy olla esimerkkejä, vertauksia tai esimerkiksi tekemistä/näyttämistä. Hyvä opetusvideo haastaa katsojan ja tämän medialukutaidon ja ottaa huomioon erilaiset oppimistavat sekä tavat vastaanottaa ja tuottaa tietoa. Kaikki viestintä – niin opetusvideokin on kohdennettava ja räätälöitävä sen ensisijaiselle katsojaryhmälle. Teoreettinen asiasisältö on konkretisoitava.
Videoiden opetuskäytössä on käytetty muun muassa seuraavia käsitteitä videopedagogiikka, videon käytön pedagogiikka ja videodidaktiikka. Opettajat käyttävät opetuksessa itse tehtyjä videoita, oppilaiden tekemiä videoita sekä usein valmiita YouTubesta ladattuja videoita.
Videoiden käyttö opetuksessa liittyy vahvasti Flipped classroom -menetelmään. Erityisesti matemaattisten aineiden opettajat käyttävät videoita opetuksessa. Haastatellut kokivat videoiden käytön opetuksessa myönteisenä, ja siinä nähtiin olevan enemmän hyötyä kuin haittaa. Videoiden käytöstä on hyötyä silloin, kun se tukee muuta opetusta ja tuo opetettavaan asiaan harkittuja yksityiskohtia, jotka havainnollistavat opetusta.
Hyvä opetusvideo on tarpeeksi yksinkertainen, mutta kuitenkin riittävän informatiivinen eli sen täytyy havainnollistaa hyvin opetettavat asiat. Se tiivistää opetettavan asian ydinaineksen, ja sillä on jokin tietty harkittu sanoma. Videossa täytyy olla esimerkkejä, vertauksia tai esimerkiksi tekemistä/näyttämistä. Hyvä opetusvideo haastaa katsojan ja tämän medialukutaidon ja ottaa huomioon erilaiset oppimistavat sekä tavat vastaanottaa ja tuottaa tietoa. Kaikki viestintä – niin opetusvideokin on kohdennettava ja räätälöitävä sen ensisijaiselle katsojaryhmälle. Teoreettinen asiasisältö on konkretisoitava.