Video-ohjeiden suunnittelu Optima–oppimisympäristöön : case Turun ammattikorkeakoulu Oy
Kahra, Jussi (2016)
Kahra, Jussi
Turun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on verkko-oppimisympäristö Optiman video-ohjeiden suunnittelu ja toteutus. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristöpalvelut ja toimeksiantona oli suunnitella yksinkertaisia video-ohjeita Optima-oppimisympäristöön. Opinnäytetyö tarkastelee ohjeiden tekoprosessia, joka sisältää video-ohjeiden suunnittelua ja ohjeiden tarpeen kartoitusta Turun ammattikorkeakoulussa toimiville opettajille. Käyttäjien antaman palautteen perusteella Optima-oppimisympäristön työtilat ovat monimutkaisia. Oikean materiaalin löytäminen voi olla hankalaa, sillä jokainen työtila on tehty eri tavoin. Työtilojen tekoon opettajilla on vapaat kädet ja he ovatkin toivoneet selkeämpää ohjeistusta esimerkiksi työtilan luomisesta tai Optiman objektien käytöstä. Ongelmat, jotka vaivaavat opettajia voivat heijastua oppilaisiin opetuksessa. Optimaan liittyviä ohjevideoita on kyselty useasti.
Video-ohjeet suunniteltiin ja toteutettiin Camtasia studio 8 -ohjelmalla. Ohjeiden kohderyhmänä olivat opettajat ja työntekijät. Video-ohjeet olivat yksinkertaisia askel askeleelta -käyttöohjeita työkalujen käytöstä ja navigoinnista Optima-oppimisympäristössä. Videoiden tarkoitus on helpottaa Optiman tuen toimintaa ja antaa opettajille mahdollisuus kerrata perusasiat itsenäisesti, mikäli he tarvitsevat kertausta jonkin ominaisuuden käytössä.
Video-ohjeet suunniteltiin ja toteutettiin Camtasia studio 8 -ohjelmalla. Ohjeiden kohderyhmänä olivat opettajat ja työntekijät. Video-ohjeet olivat yksinkertaisia askel askeleelta -käyttöohjeita työkalujen käytöstä ja navigoinnista Optima-oppimisympäristössä. Videoiden tarkoitus on helpottaa Optiman tuen toimintaa ja antaa opettajille mahdollisuus kerrata perusasiat itsenäisesti, mikäli he tarvitsevat kertausta jonkin ominaisuuden käytössä.