Användbarhet på webbplatsen : Användbarhetsundersökning av Jackshops webbplats
Inkiläinen, Antti (2016)
Inkiläinen, Antti
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121295
Tiivistelmä
Nykyaikainen yrityssivusto on paljon enemmän kuin tiedonlähde tai virtuaalinen käyntikortti yritykselle. Hyvin suunniteltu ja toiminnallinen internetsivusto voi tukea yrityksen uskottavuutta ja taloudellista menestystä. Saavuttaakseen täyden potentiaalinsa sivuston tulee olla käyttökelpoinen, tarjota hyvä käyttökokemus sekä rohkaista liiketoimiin heti etusivulta lähtien. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tunnistaa mahdolliset ongelmat Jackshopin sivuston käytettävyydessä, käyttökokemuksessa ja konversiokyvyssä sekä esitellä parannusehdotuksia. Opinnäytetyön fokus on sivuston etusivussa, etusivun merkityksessä yritykselle sekä niissä käytettävyys- ja suoritustekijöissä jotka ilmenevät etusivulla. Muut toiminnot, kuten ostoskori tai ostoprosessin muut vaiheet jätetään huomiotta tässä työssä. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu tutkimusaiheen asiantuntijoiden, kuten Nielsen Norman Groupin ja Usability Body of Knowledgen, materiaalista. Teoria käsittelee navigaatiota ja tiedonetsintää internetsivustoilla, sivuston merkitystä yritykselle sekä toimia jotka kehottavat liiketoimiin. Tämän opinnäytetyön metodi koostuu Think-Aloud –käytettävyystutkimuksesta sekä haastatteluista. Tutkimuksen tulokset toteavat puutteellisen hakutoiminnon sekä epäselvän valikko- ja informaatiorakenteen olevan suurimmat osasyylliset heikkoon käyttökokemukseen. Opinnäytetyön lopputulokset ja päätelmät käsittelevät tutkimuksessa esille tulleita käytettävyysongelmia syvällisesti sekä tarjoavat sekä teoreettisia että konkreettisia ehdotuksia sivuston parantamista varten.