Business Communication Study : Case Study: Product Company Wärtsilä Finland & Wärtsilä Network Companies Located in Middle East & South Asia
Rasmussen, Jean (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rasmussen, Jean
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003215826
Tiivistelmä
Ongelma alueiden tiedostaminen, sekä parannus käytäntöjen toimeenpano yritysviestinnässä ovat ehdottoman tärkeitä, jotta voitaisiin ylläpitää, sekä luoda menestyviä yritystoimintoja. Näistä asioista keskusteltiin Wärtsilä Suomen varaosakoordinaattoreiden esimiehen kanssa, sekä sovittiin, että tämä tutkimus pantaisiin toimeen alustavana toimenpiteenä tässä prosessissa. Jotta kaikista osa-alueista liittyen tähän tutkimukseen luotaisiin ymmärrys teoria esittää seuraavia aiheita, mikä on kulttuurin rooli? Millainen on yrityskulttuuri tutkimuksen kohde-alueilla Suomessa, Lähi Idässä ja Etelä Aasiassa, sekä ydin-teoria esittää, mitä on kulttuurienvälinen yritysviestintä? Mitä kulttuurienvälisiä, sekä kulttuurin ulkopuolisia yritysviestinnän estoja on olemassa? Mitä keinoja on olemassa yritysviestinnän parantamiseen kulttuurienvälisen, sekä kulttuurien ulkopuolisesta näkökulmasta. Nämä kysymykset ovat myös tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset. Laadullinen ja määrällinen tutkimus suoritettiin. Määrällinen kysely mittasi kulttuurienvälisen yritysviestinnän estoja alhaisista korkeisiin arvoihin Wärtsilä Suomen varaosakoordinaattoreiden, sekä Wärtsilä myyntiryhmien välillä, jotka sijaitsevat Lähi Idässä sekä Etelä Aasiassa. Laadullinen osuus kyselyssä selvitti, mitä muita yritysviestinnän estoja oli olemassa. Tutkimus suoritettiin Wärtsilä Suomen varaosakoordinaattoreiden näkökannasta. Kulttuurien välisiä yritysviestinnän estoja ovat vahvat stereotypiat, ennakko-luulot, etnosentrisyys sekä syrjintä. Tutkimus osoitti, että näitä estoja esiintyy matalalla ja erittäin matalilla tasoilla viitaten hyviin tuloksiin. Korkeimmat arvot saatiin kulttuurienvälisessä viestinnässä ennakkoluuloista, sekä stereotypiasta. Tutkimus ehdottaa, että näitä estoja voidaan alentaa kulttuurien välisen yksilötason tiedon jakamisella kuten työrotaatioiden suorittamisella kohdemaiden kesken. Laadullinen tutkimus paljasti muita estoja liike-elämän viestinnässä, jotka esiintyvät sähköpostissa, puheluissa sekä sähköisissä pikaviesti työkaluissa. Useita estoja löydetään, jotka liittyvät kieli ongelmiin sekä muihin yhteis-ymmärrys ongelmiin. Tutkimus ehdottaa, että näitä estoja saadaan ehkäistyä ottamalla ongelmat tarkkailuun, keskusteltavaksi osapuolten kesken sekä joihinkin ongelmiin ehdotetaan jatko tutkimuksia.