Tunneilmaisun ja tulkinnan opetus pop/jazz-laulunopetuksessa
Korhonen, Susanna (2016)
Korhonen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121403
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä hyvä tunneilmaisu ja tulkinta ovat ja mitä näiden opettaminen voisi pitää sisällään pop/jazz-laulunopetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, millainen laulunopetuksen ilmapiiri tukee näiden kehittymistä. Tarkoituksena oli luoda sovellettava työkalupaketti näiden asioiden opettamiseen. Tiedonkeruussa käytettiin muun muassa musiikkiteatteriin ja äänenkäyttöön liittyvää kirjallisuutta sekä kahta asiantuntijahaastattelua. Asiantuntijahaastatteluiden kautta selvitettiin käytännön näkökulmaa siihen, millainen laulunopetus edesauttaa tunneilmaisun ja tulkinnan kehittymistä ja onko ilmaisu- ja tulkintalähtöisesti opettaminen vaihtoehto laulunopetuksessa.
Tunteet vaikuttavan käyttäytymiseen ja aiheuttavan fysiologisia reaktioita. Tutkimuksessa ilmeni, että hyvä tunteiden ilmaisu ja tulkinta, jolla laulaja saa kuuntelijan temmattua mukaan ja tulkitsemaan esityksen omakohtaisesti, syntyy monipuolisen ja -vaiheisen, syvenevän harjoitteluprosessin tuloksena. Tulkintaa ja ilmaisua voidaan opettaa sopivien harjoitteiden avulla. Tutkimuksen avulla syvensin omaa käsitystäni ilmaisusta ja laulun tulkinnasta sekä niiden opettamisesta. Sen tuloksena muodostui työkalupaketti ilmaisun ja tulkinnan opiskeluun ja opettamiseen. Harjoituksiin kuuluivat tekstiharjoitukset, intensiteetti- ja dynamiikkaharjoitukset, keholliset ja fyysiset harjoitukset, tunnetilaharjoitukset, äänensävyyn liittyvät harjoitukset sekä läpimeno-, mielikuva- ja keskittymisharjoitukset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tasavertaisuus yleisellä tasolla, virheet salliva ja positiivista ja leikillistä ilmapiiriä ylläpitävä opetus on otollisinta ilmaisun ja tulkinnan kehittymiselle sekä aikaansaa huippusuorituksia. Molemmat haastateltavat opettivat tulkinnan ja ilmaisun kautta.
Ilmaisun ja tulkinnan opetukseen suunnattua pakettia voidaan soveltaa henkilökohtaisen ilmaisun ja tulkinnan opiskeluun sekä laulunopetustyöhön. Tällä voidaan laajentaa pedagogista näkökulmaa ilmaisun ja tulkinnan opettamiseen.
Tunteet vaikuttavan käyttäytymiseen ja aiheuttavan fysiologisia reaktioita. Tutkimuksessa ilmeni, että hyvä tunteiden ilmaisu ja tulkinta, jolla laulaja saa kuuntelijan temmattua mukaan ja tulkitsemaan esityksen omakohtaisesti, syntyy monipuolisen ja -vaiheisen, syvenevän harjoitteluprosessin tuloksena. Tulkintaa ja ilmaisua voidaan opettaa sopivien harjoitteiden avulla. Tutkimuksen avulla syvensin omaa käsitystäni ilmaisusta ja laulun tulkinnasta sekä niiden opettamisesta. Sen tuloksena muodostui työkalupaketti ilmaisun ja tulkinnan opiskeluun ja opettamiseen. Harjoituksiin kuuluivat tekstiharjoitukset, intensiteetti- ja dynamiikkaharjoitukset, keholliset ja fyysiset harjoitukset, tunnetilaharjoitukset, äänensävyyn liittyvät harjoitukset sekä läpimeno-, mielikuva- ja keskittymisharjoitukset. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tasavertaisuus yleisellä tasolla, virheet salliva ja positiivista ja leikillistä ilmapiiriä ylläpitävä opetus on otollisinta ilmaisun ja tulkinnan kehittymiselle sekä aikaansaa huippusuorituksia. Molemmat haastateltavat opettivat tulkinnan ja ilmaisun kautta.
Ilmaisun ja tulkinnan opetukseen suunnattua pakettia voidaan soveltaa henkilökohtaisen ilmaisun ja tulkinnan opiskeluun sekä laulunopetustyöhön. Tällä voidaan laajentaa pedagogista näkökulmaa ilmaisun ja tulkinnan opettamiseen.