"Toi on keltamahalintu!" : Lapsen luontosuhteen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Raappana, Senja (2016)
Raappana, Senja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lapsen luontosuhdetta varhaiskasvatuksessa, sekä opettaa lasta suojelemaan ja kunnioittamaan luontoa, oppien samalla lähiympäris-töstä. Opinnäytetyö oli tekijän itsenäisesti toteuttama ja hänen ideoihinsa perustuva. Kestävä kehitys, ympäristökasvatus ja luonnon merkitys ovat koko ajan yleistymässä, joten opinnäytetyön aihe on ajankohtainen. Opinnäytetyön tekijän tavoitteena on lisätä näitä arvoja varhaiskasvatuksessa yhä enemmän, osaksi jokapäiväistä toimintaa.
Kehitystyö koostui luontorepun suunnittelusta ja valmistamisesta ympäristökasvatuksen, eko- ja ympäristöpsykologian sekä ympäristösosiologian teoriaan pohjaten, sekä sen kokeilemisesta varhaiskasvatuksessa kolmella luontoretkellä. Suunnittelun lähtökohtana oli kestävä kehitys, vihreät arvot, hyvän mielen edistämisestä sekä luonnon näkeminen tärkeänä osana elämää ja yhteiskuntaa. Arviot luontorepun toimivuudesta perustuivat tekijän havaintoihin, varhaiskasvatuksen työntekijöiden sekä retkillä olleiden lasten pa-lautteisiin ja retkiltä saatuihin kokemuksiin. Hyvä huomio oli, että varsinkin varhaiskasva-tustyössä pitäisi työvälinettä luodessa pyrkiä yksinkertaisuuteen, helppokäyttöisyyteen ja kiireettömän tekemisen korostamiseen.
Kehitystyö koostui luontorepun suunnittelusta ja valmistamisesta ympäristökasvatuksen, eko- ja ympäristöpsykologian sekä ympäristösosiologian teoriaan pohjaten, sekä sen kokeilemisesta varhaiskasvatuksessa kolmella luontoretkellä. Suunnittelun lähtökohtana oli kestävä kehitys, vihreät arvot, hyvän mielen edistämisestä sekä luonnon näkeminen tärkeänä osana elämää ja yhteiskuntaa. Arviot luontorepun toimivuudesta perustuivat tekijän havaintoihin, varhaiskasvatuksen työntekijöiden sekä retkillä olleiden lasten pa-lautteisiin ja retkiltä saatuihin kokemuksiin. Hyvä huomio oli, että varsinkin varhaiskasva-tustyössä pitäisi työvälinettä luodessa pyrkiä yksinkertaisuuteen, helppokäyttöisyyteen ja kiireettömän tekemisen korostamiseen.