Accounting Treatment of a Russian Subsidiary: Possible Issues and Improvement Areas : Case Company X
Finagina, Anastasiia (2016)
Finagina, Anastasiia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321456
Tiivistelmä
This thesis focused on identifying the issues and improvement areas of the accounts payable process of a Finnish company X and its Russian subsidiary. The theoretical framework presented a literature review on the topics of international and Russian accounting practices. The key differences between International Financial Reporting Standards and Russian Accounting Standards were discussed. As the case company of this thesis utilizes a model of a Shared Service Center (SSC) for its financial accounting, an overview of this concept was given with an emphasis on the financial Shared Services. The qualitative research method was employed to collect the empirical data. Interviews with the accountants from the company X’s SSC and the subsidiary in Russia were conducted. The research findings proved that the differences in the ac-counting standards of the two countries cause difficulties for the SSC accountants. Such issues in the purchase invoice handling process as unclear practices of Russian accounting and misunderstanding of global accounting policies of X Corporation were investigated. Though the communication between the departments was rated as satisfactory, it was revealed that the accountants would be interested to have more meetings and trainings as some aspects of the process were found obscure. The recommendations for the company X’s accounts payable department were developed based on the research findings. It was suggested to hold trainings for both Russian and SSC accountants and organize a personal meeting either at the office of the Russian company or at the SSC in Finland. The recommendations were considered by the management of the company X’s SSC; the Russian accountant visited the SSC office in November 2016 and the first training was scheduled for January 2017. Denna avhandling fokuserar på att identifiera problem och förbättringsområden inom leverantörsskuldprocessen i ett finskt bolag X och dess ryska dotterbolag. Den teoretiska referensramen presenterar en litteratursöversikt av ämnena internationella och ryska redovisningspraxis. De viktigaste skillnaderna mellan de internationella redovisningsstandarderna och de ryska redovisningstandarderna diskuterades. Eftersom avhandlingens uppdragsgivare uttnyttjar en Shared Service Center (SSC) modell för sin redovisning, ges en översikt av detta begrepp med betoning på det finansiella Shared Services. Den kvalitativa forskningsmetoden användes för att samla in empirisk data. Intervjuer med revisorer från uppdragsgivarens SSC och från dotterbolaget i Ryssland genomfördes. Forskningsresultaten visade att skillnaderna i redovisningsstandarderna i två länder orsakar utmaningar för SSC:s revisorer. Utmaningar i fakturahanteringen som, oklara metoder i rysk redovisning och missförstånd av uppdragsgivarens globala redovisningsprinciper undersöktes. Även om kommunikationen mellan avdelningarna bedömdes som tillfredsställande, visade det sig att redovisarna är intresserade av att ha fler möten och utbildningar eftersom vissa aspekter av processen upplevs som oklara. Rekommendationerna för bolaget X: s redovisnigsavdelning har utvecklats baserat på forskningsresultaten. Det föreslogs att hålla utbildningar för både ryska och SSC revisorer och att ordna ett personligt möte antingen på kontoret vid det ryska företaget eller på SSC kontoret i Finland. Rekommendationerna övervägdes av uppdragsgivarens ledning; Ryska revisor besökte SSC i november 2016 och en utbildning blev planerad till januari 2017.