Verkkopankkien käyttöliittymien käytettävyys senioreiden näkökulmasta : Case Datero Ry
Vähätalo, Jens (2016)
Vähätalo, Jens
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eri verkkopankkien käyttöliittymien käytettävyyttä senioreiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin eri toimenpiteet onnistuvat senioreilta verkkopankissa ja jos jotain voisi parantaa niin mitä parannettaisiin. Opinnäytetyössä Tikas-Senioreilta kysyttiin kuinka he kokevat verkkopankin käytön yleisesti ja onko sen käyttö helppoa vai vaikeaa.
Opinnäytetyön kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa, kuinka senioreilta onnistui erilaiset toiminnot ja tehtävät verkkopankissa. Teoriaosuudessa kerrottiin käytettävyyden määritelmä kahdesta eri näkökulmasta ja lisäksi käytiin läpi käytettävyyden arviointimenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon seniorit vastasivat. Kyselylomakkeessa oli noin puolet monivalintakysymyksiä ja noin puolet avoimia. Kyselyyn vastasi 88 % Tikas-Senioreista.
Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että verkkopankit tuottavat osaltansa vaikeuksia senioreille. Jokainen on yksilö, joten tasoeroja senioreiden väleille syntyi. Myös eri pankkien verkkopankeissa oli huomattavia eroja, jotka vaikuttivat käytettävyyteen, eri verkkopankit soveltuivat eri tilanteisiin eritavalla. Kyselylomakkeen vastauksista ilmeni, että yleiset toimenpiteet kuten esimerkiksi laskun maksaminen, onnistui suurelta osalta jo hyvin. Harvinaisemmat toimenpiteet kuten esimerkiksi e-laskut sekä vakuutus ja laina-asiat tuottivat vaikeuksia osalle senioreista.
Opinnäytetyön kyselylomakkeessa kysyttiin muun muassa, kuinka senioreilta onnistui erilaiset toiminnot ja tehtävät verkkopankissa. Teoriaosuudessa kerrottiin käytettävyyden määritelmä kahdesta eri näkökulmasta ja lisäksi käytiin läpi käytettävyyden arviointimenetelmiä. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon seniorit vastasivat. Kyselylomakkeessa oli noin puolet monivalintakysymyksiä ja noin puolet avoimia. Kyselyyn vastasi 88 % Tikas-Senioreista.
Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että verkkopankit tuottavat osaltansa vaikeuksia senioreille. Jokainen on yksilö, joten tasoeroja senioreiden väleille syntyi. Myös eri pankkien verkkopankeissa oli huomattavia eroja, jotka vaikuttivat käytettävyyteen, eri verkkopankit soveltuivat eri tilanteisiin eritavalla. Kyselylomakkeen vastauksista ilmeni, että yleiset toimenpiteet kuten esimerkiksi laskun maksaminen, onnistui suurelta osalta jo hyvin. Harvinaisemmat toimenpiteet kuten esimerkiksi e-laskut sekä vakuutus ja laina-asiat tuottivat vaikeuksia osalle senioreista.