Paljon palveluita käyttävien ikääntyneiden asiakkaiden kotiuttamisen kehittäminen erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla : Kehittämisehdotuksia Care Manager – hankkeelle hoitohenkilökunnan käsityksistä kotiuttamisen prosessissa
Lahti, Anna (2016)
Lahti, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122821516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122821516
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke oli osa Päijät-Hämeen keskussairaalassa käynnissä olevaa Care Manager – hanketta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa tietoa, sekä laatia kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle. Tavoitteena oli selvittää erikoissairaanhoidon vuodeosastoilla työskentelevän
hoitohenkilökunnan käsityksiä paljon palveluita käyttävien ikääntyneiden asiakkaiden kotiuttamisen prosessista. Lisäksi selvitettiin hoitohenkilökunnan keinoja tunnistaa paljon palveluita käyttävä asiakas. Tiedon keräämiseen käytettiin tätä kehittämishanketta varten laadittua mittaria (kysely). Kohderyhmän muodostivat Päijät-Hämeen keskussairaalan
vuodeosastojen hoitohenkilökunta. Kysely lähetettiin yhteensä 304 hoitohenkilökuntaan kuuluvalle henkilölle (N=304). Vastausprosentti oli 43 % (n= 130). Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin käyttäen sekä
Webropol – sovellusta, että SPSS 24.0 for Windows – ohjelmaa. Tämän kehittämishankkeen loppuraportti toimitettiin toimeksiantajalle.
Tulosten perusteella todettiin hoitohenkilökunnan tunnistavan paljon palveluita käyttävä ikääntynyt asiakas. Työkokemusvuodet vaikuttivat tunnistamiseen. Vastauksissa ilmenneitä keinoja, kuten toimintakyvyn arviointi,
voidaan jatkossa käyttää työvälineenä paljon palveluita käyttävän asiakkaan määrittelyssä. Kotiuttamiseen liittyvä toimintakyvyn arviointi toteutui usein. Kotiuttamisen suunnittelu aloitettiin kuitenkin melko harvoin heti potilaan saapuessa osastolle. Kotiuttamisen päätöksentekoon liittyvät toiminnot toteutuivat melko usein. Kotiuttamisen toimintaan liittyvät toiminnot, kuten potilasohjaus toteutuivat usein. Tämän kehittämishankkeen tulokset tukevat Care Manager – hankkeen tavoitetta toimivan kotiutusprosessin kehittämisessä.
hoitohenkilökunnan käsityksiä paljon palveluita käyttävien ikääntyneiden asiakkaiden kotiuttamisen prosessista. Lisäksi selvitettiin hoitohenkilökunnan keinoja tunnistaa paljon palveluita käyttävä asiakas. Tiedon keräämiseen käytettiin tätä kehittämishanketta varten laadittua mittaria (kysely). Kohderyhmän muodostivat Päijät-Hämeen keskussairaalan
vuodeosastojen hoitohenkilökunta. Kysely lähetettiin yhteensä 304 hoitohenkilökuntaan kuuluvalle henkilölle (N=304). Vastausprosentti oli 43 % (n= 130). Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin käyttäen sekä
Webropol – sovellusta, että SPSS 24.0 for Windows – ohjelmaa. Tämän kehittämishankkeen loppuraportti toimitettiin toimeksiantajalle.
Tulosten perusteella todettiin hoitohenkilökunnan tunnistavan paljon palveluita käyttävä ikääntynyt asiakas. Työkokemusvuodet vaikuttivat tunnistamiseen. Vastauksissa ilmenneitä keinoja, kuten toimintakyvyn arviointi,
voidaan jatkossa käyttää työvälineenä paljon palveluita käyttävän asiakkaan määrittelyssä. Kotiuttamiseen liittyvä toimintakyvyn arviointi toteutui usein. Kotiuttamisen suunnittelu aloitettiin kuitenkin melko harvoin heti potilaan saapuessa osastolle. Kotiuttamisen päätöksentekoon liittyvät toiminnot toteutuivat melko usein. Kotiuttamisen toimintaan liittyvät toiminnot, kuten potilasohjaus toteutuivat usein. Tämän kehittämishankkeen tulokset tukevat Care Manager – hankkeen tavoitetta toimivan kotiutusprosessin kehittämisessä.