Lukemisen iloa ja yhdessäoloa- : Satutuokio-opas vapaaehtoisille sadunkertojille
Lehtinen-Grönberg, Anne (2017)
Lehtinen-Grönberg, Anne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081162
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Rauman kaupungin Kourujärven kirjaston kanssa ja työn tarkoituksena oli tuottaa satutuokio-opas kirjaston satutuokioiden ve-tämiseen. Työn tavoitteena oli, että ne vapaaehtoiset henkilöt, jotka haluaisivat toimia satutuokioiden vetäjinä, sadunkertojina, saisivat käyttöönsä valmiin mallin, joka helpottaisi heidän satutuokioidensa suunnittelua ja toteuttamista. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi satutuokio-opas, jossa ovat valmiina valittavaksi sadut kymmenelle eri satutuokiokerralle.
Satutuokio-oppaassa on ohjeita siitä, mitä pitää ottaa huomioon, kun vetää satutuokioita eri ikäisille, sadunkertojalle vieraille lapsille, joita on jokaisella satutuokiokerralla ennalta arvaamaton määrä. Lisäksi syntyi satutuokioihin liittyvä opastaulu vanhemmille, isovanhemmille ja niille henkilöille, jotka tuovat lapsen satutuokiolle ja mahdollisesti myös itse osallistuvat siihen. Opas löytyy opinnäytetyön lopusta (LIITE 1).
Satutuokio-oppaan kehittämiseksi pidetyt satutuokiot toteutettiin Kourujärven kirjastossa syksyllä 2015 ja keväällä 2016. Tuokiot pidettiin aina peräkkäisinä tiistai-iltoina ja niitä oli syksyllä kymmenen kertaa ja keväällä kymmenen kertaa. Satutuokioilla oli tarkoitus kehittää, testata ja saada lisätietoa satutuokio-oppaan toimi-vuudesta käytännössä. Lisäksi saatiin kehittämisideoita siitä, miten vapaaehtoisen sadunkertojan kannattaisi ohjata satutuokiota kirjastossa, jotta se palvelisi kaikkia satutuokiolle osallistuvia, niin lapsia, aikuisia kuin sadunkertojaa itseäänkin, parhaalla mahdollisimmalla tavalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrottiin yleisesti saduista, satutuokioista ja satujen merkityksestä lapselle sekä satujen eri mahdollisuuksista lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa.
Satutuokio-oppaassa on ohjeita siitä, mitä pitää ottaa huomioon, kun vetää satutuokioita eri ikäisille, sadunkertojalle vieraille lapsille, joita on jokaisella satutuokiokerralla ennalta arvaamaton määrä. Lisäksi syntyi satutuokioihin liittyvä opastaulu vanhemmille, isovanhemmille ja niille henkilöille, jotka tuovat lapsen satutuokiolle ja mahdollisesti myös itse osallistuvat siihen. Opas löytyy opinnäytetyön lopusta (LIITE 1).
Satutuokio-oppaan kehittämiseksi pidetyt satutuokiot toteutettiin Kourujärven kirjastossa syksyllä 2015 ja keväällä 2016. Tuokiot pidettiin aina peräkkäisinä tiistai-iltoina ja niitä oli syksyllä kymmenen kertaa ja keväällä kymmenen kertaa. Satutuokioilla oli tarkoitus kehittää, testata ja saada lisätietoa satutuokio-oppaan toimi-vuudesta käytännössä. Lisäksi saatiin kehittämisideoita siitä, miten vapaaehtoisen sadunkertojan kannattaisi ohjata satutuokiota kirjastossa, jotta se palvelisi kaikkia satutuokiolle osallistuvia, niin lapsia, aikuisia kuin sadunkertojaa itseäänkin, parhaalla mahdollisimmalla tavalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa kerrottiin yleisesti saduista, satutuokioista ja satujen merkityksestä lapselle sekä satujen eri mahdollisuuksista lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisessa.