Verkkokauppasovellus Magenton käyttöönotto case Mediamaisteri Group
Holstila, Henri (2010)
Holstila, Henri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003225854
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Mediamaisteri Group Oy:lle. Työn tarkoituksena oli tuoda selvyys Magento-verkkokauppasovelluksen käyttöönottoprosessista sekä antaa keinoja tämän prosessin tehostamiseksi. Lisäksi työssä selvitettiin verkkokaupalta vaadittuja ominaisuuksia kuluttajakaupassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tiedonhankintamenetelmän avulla. Käytännön tietoa Magenton käyttöönottoprosessista saatiin useiden testiasennusten, virallisen Tawasta Verkkokaupan esittelyversion sekä yhden toimivan verkkokaupan pystyttämisestä Mediamaisterin asiakkaalle. Lisäksi tietoa kerättiin tuotteistamisen, kaupankäynnin sekä tietoteknisen alan kirjallisuudesta sekä Magenton käyttäjäyhteisön keskustelupalstoilta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Magenton käyttöönottoprosessin vaiheista ja näiden vaiheiden toteuttamiseen kuluvasta ajasta. Lisäksi kokosin yleisesti hyödyllistä tietoa jota verkkokaupan pystyttämisessä on otettava huomioon, kuten rekisteriselosteen laatiminen sekä ennakkotietojen antaminen kuluttajalle.
Tulevaisuudessa verkkokaupan käyttöönottoprosessia voidaan vielä tehostaa. Tuotteistuksen näkökulmasta katsottuna tekemistä jäi vielä paljon. Suurin haaste on ehkä suurempien asiakkaiden vaativampien verkkokauppa-asennusten tuotteistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tiedonhankintamenetelmän avulla. Käytännön tietoa Magenton käyttöönottoprosessista saatiin useiden testiasennusten, virallisen Tawasta Verkkokaupan esittelyversion sekä yhden toimivan verkkokaupan pystyttämisestä Mediamaisterin asiakkaalle. Lisäksi tietoa kerättiin tuotteistamisen, kaupankäynnin sekä tietoteknisen alan kirjallisuudesta sekä Magenton käyttäjäyhteisön keskustelupalstoilta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi selvitys Magenton käyttöönottoprosessin vaiheista ja näiden vaiheiden toteuttamiseen kuluvasta ajasta. Lisäksi kokosin yleisesti hyödyllistä tietoa jota verkkokaupan pystyttämisessä on otettava huomioon, kuten rekisteriselosteen laatiminen sekä ennakkotietojen antaminen kuluttajalle.
Tulevaisuudessa verkkokaupan käyttöönottoprosessia voidaan vielä tehostaa. Tuotteistuksen näkökulmasta katsottuna tekemistä jäi vielä paljon. Suurin haaste on ehkä suurempien asiakkaiden vaativampien verkkokauppa-asennusten tuotteistaminen.