Houkutteleva sisältö: sisältösuunnitelman luominen verkkokaupalle
Suni, Christina (2017)
Suni, Christina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091212
Tiivistelmä
Työssä luotiin sisältösuunnitelma aloittelevalle suomalaisia design-käsityötuotteita myyvälle verkkokauppayritykselle. Suunnitelman luomisen apuna käytettiin benchmarking-metodia jo toimivien eri kokoisten verkkokauppojen toiminnan analysoimiseksi, parhaiden toimintatapojen tunnistamiseksi sekä niiden soveltamiseksi sisältösuunnitelmaan.
Työssä, analyysissä ja sisältösuunnitelmassa keskityttiin sisältöön ja ulkoasuun. Työn ja analyysin tuloksena luotiin kirjallinen sisältösuunnitelma, jota verkkokaupalle sisältöä luova voisi käyttää ohjenuoranaan ja kehittää sitä jatkossa. Teknisiä tai lakiin liittyviä seikkoja työssä ei käsitelty.
Benchmarking-vertailun pohjaksi avattiin verkkokaupan keskeisiä käsitteitä ja esiteltiin niiden olennaisuutta sisällön ja sisältösuunnitelman suhteen. Vertailuun valittiin verkkokauppoja niiden toimialan, brändin ja koon perusteella. Vertailtavien verkkokauppojen valikoimassa pyrittiin hakemaan erilaisuutta, jotta vertailusta nousisi esiin sisältösuunnitelman kannalta hyödyllisimpiä huomioita, eli mikä toimii parhaiten ja mitä voisi kehittää.
Analysoitavat verkkokaupat olivat Marimekko, Finnish Design Shop, R/H Studio ja Zalando. Jokaisessa verkkokaupassa analysoitiin niiden ulkoasun yleiskatsausta, käyttöliittymän loogisuutta, graafista ilmettä, verkkokaupan aktiivisuutta, asiakasviestintää ja brändikuvan ilmenemistä. Näistä käsitteistä tehtiin yhteenveto, josta poimittiin parhaita ja vältettäviä toimintatapoja sisältösuunnitelmaan.
Kirjallinen sisältösuunnitelma löytyy työn liitteenä. Työssä sisältösuunnitelmaa avattiin ja selitettiin laajemmin, sillä itse sisältösuunnitelma pyrittiin pitämään kompaktina tietopankkina. Sisältösuunnitelmassa määritellään verkkosivuston viestinnän yleislinjat, kuten käytetty kieli ja kuvien ominaisuudet, ulkoasun yleislinjat, verkkosivuston eri sivujen layout ja niiden sisältö sekä verkkosivuston sosiaalisen median lyhyt ohjeistus.
Tulevaisuudessa verkkokaupan ja sen sisältösuunnitelman haasteina voivat olla mahdollinen laajentuminen ja sen vaikutus sisältöön ja suunnitelman toteutus käytännössä ja mahdolliset muutokset silloin. Tulevaisuuden tavoitteena on myös luoda verkkokaupalle sosiaalisen median strategia sisältösuunnitelman tueksi sekä kehittää uutiskirjeformaatti.
Työssä, analyysissä ja sisältösuunnitelmassa keskityttiin sisältöön ja ulkoasuun. Työn ja analyysin tuloksena luotiin kirjallinen sisältösuunnitelma, jota verkkokaupalle sisältöä luova voisi käyttää ohjenuoranaan ja kehittää sitä jatkossa. Teknisiä tai lakiin liittyviä seikkoja työssä ei käsitelty.
Benchmarking-vertailun pohjaksi avattiin verkkokaupan keskeisiä käsitteitä ja esiteltiin niiden olennaisuutta sisällön ja sisältösuunnitelman suhteen. Vertailuun valittiin verkkokauppoja niiden toimialan, brändin ja koon perusteella. Vertailtavien verkkokauppojen valikoimassa pyrittiin hakemaan erilaisuutta, jotta vertailusta nousisi esiin sisältösuunnitelman kannalta hyödyllisimpiä huomioita, eli mikä toimii parhaiten ja mitä voisi kehittää.
Analysoitavat verkkokaupat olivat Marimekko, Finnish Design Shop, R/H Studio ja Zalando. Jokaisessa verkkokaupassa analysoitiin niiden ulkoasun yleiskatsausta, käyttöliittymän loogisuutta, graafista ilmettä, verkkokaupan aktiivisuutta, asiakasviestintää ja brändikuvan ilmenemistä. Näistä käsitteistä tehtiin yhteenveto, josta poimittiin parhaita ja vältettäviä toimintatapoja sisältösuunnitelmaan.
Kirjallinen sisältösuunnitelma löytyy työn liitteenä. Työssä sisältösuunnitelmaa avattiin ja selitettiin laajemmin, sillä itse sisältösuunnitelma pyrittiin pitämään kompaktina tietopankkina. Sisältösuunnitelmassa määritellään verkkosivuston viestinnän yleislinjat, kuten käytetty kieli ja kuvien ominaisuudet, ulkoasun yleislinjat, verkkosivuston eri sivujen layout ja niiden sisältö sekä verkkosivuston sosiaalisen median lyhyt ohjeistus.
Tulevaisuudessa verkkokaupan ja sen sisältösuunnitelman haasteina voivat olla mahdollinen laajentuminen ja sen vaikutus sisältöön ja suunnitelman toteutus käytännössä ja mahdolliset muutokset silloin. Tulevaisuuden tavoitteena on myös luoda verkkokaupalle sosiaalisen median strategia sisältösuunnitelman tueksi sekä kehittää uutiskirjeformaatti.