Suuntima-työkalun kokeilu ja käytön ohjeet asiakaslähtöisyyden vahvistumiseksi osana monisairaan potilaan hoitoketjua
Mattila, Kirsi (2016)
Mattila, Kirsi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101221
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö liittyi monisaraan potilaan hoitoketjun päivittämiseen Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä. Kehittämistyön tarkoituksena oli kokeilla Suuntima-työkalun käyttöä ja kehittää ohje ammattilaisille, jotka käyttävät Suuntimaa asiakaslähtöisyyden vahvistumiseksi monisairailla asiakkailla Tampereen yliopistollisen sairaalan kuntoutustutkimuspoliklinikalla. Suuntima on työkalu, jolla voidaan tunnistaa erilaisia asiakkuuksia. Terveydenhuollon resurssit voidaan kohdistaa tarkoituksenmukaisesti, kun tunnistetaan ne asiakkaat, jotka pärjäävät omin voimin ja keskitetään ammattihenkilöstön aikaa niihin asiakkaisiin, jotka tarvitsevat tukea ja opastusta.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyöhön osallistui moniammatillinen kehittäjäryhmä, joka koostui kuntoutustutkimuspoliklinikan työntekijöistä, Taysin kuntoutuspäälliköstä ja perusterveydenhuollon yksikön koordinointipäälliköstä. Kehittämistyön aineisto kerättiin kehittäjäryhmän nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista, kyselylomakkeista ja teemahaastatteluista. Analysoinnissa käytettiin sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Kehittämistyöhön osallistuneet ammattilaiset kokivat tarvitsevansa ohjeita Suuntiman teknisestä käytöstä ja sen tekemisestä yhdessä asiakkaan kanssa molempien asiantuntemusta kunnioittaen. He tarvitsivat myös tietoa Suuntiman merkityksestä ja hyödystä monisairaan asiakkaan prosessissa. Ammattilaiset toivoivat ohjaavia apukysymyksiä, jotka helpottavat vastaamista Suuntiman kysymyksiin. Monisairailla asiakkailla Suuntimaa käytettäessä on otettava huomioon toimintakyvyn ongelmat, arjessa selviytymisen haasteet ja monet sairaudet. Ammattilaisten mielestä Suuntiman hyötyjä olivat lisätiedon saaminen asiakkaan tilanteesta ja se vahvisti ammattilaisen käsitystä asiakkaan asiakkuudesta. Aina ammattilaisen ennakkokäsitys asiakkuudesta ei pitänyt paikkaansa. Kehittämistyön tuotoksena kehittäjäryhmässä syntyi ohje Suuntimaa monisairailla asiakkailla asiakaslähtöisyyden vahvistumiseksi käyttäville ammattilaisille.
Kehittämistyö tuotti uutta tietoa Suuntiman käytöstä monisairailla asiakkailla. Tietoa voidaan hyödyntää monisairaan potilaan hoitoketjun päivittämisessä. Ohjetta voidaan hyödyntää myös muualla, missä työskennellään monisairaiden asiakkaiden kanssa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyöhön osallistui moniammatillinen kehittäjäryhmä, joka koostui kuntoutustutkimuspoliklinikan työntekijöistä, Taysin kuntoutuspäälliköstä ja perusterveydenhuollon yksikön koordinointipäälliköstä. Kehittämistyön aineisto kerättiin kehittäjäryhmän nauhoitetuista ryhmäkeskusteluista, kyselylomakkeista ja teemahaastatteluista. Analysoinnissa käytettiin sekä aineistolähtöistä että teorialähtöistä sisällönanalyysiä.
Kehittämistyöhön osallistuneet ammattilaiset kokivat tarvitsevansa ohjeita Suuntiman teknisestä käytöstä ja sen tekemisestä yhdessä asiakkaan kanssa molempien asiantuntemusta kunnioittaen. He tarvitsivat myös tietoa Suuntiman merkityksestä ja hyödystä monisairaan asiakkaan prosessissa. Ammattilaiset toivoivat ohjaavia apukysymyksiä, jotka helpottavat vastaamista Suuntiman kysymyksiin. Monisairailla asiakkailla Suuntimaa käytettäessä on otettava huomioon toimintakyvyn ongelmat, arjessa selviytymisen haasteet ja monet sairaudet. Ammattilaisten mielestä Suuntiman hyötyjä olivat lisätiedon saaminen asiakkaan tilanteesta ja se vahvisti ammattilaisen käsitystä asiakkaan asiakkuudesta. Aina ammattilaisen ennakkokäsitys asiakkuudesta ei pitänyt paikkaansa. Kehittämistyön tuotoksena kehittäjäryhmässä syntyi ohje Suuntimaa monisairailla asiakkailla asiakaslähtöisyyden vahvistumiseksi käyttäville ammattilaisille.
Kehittämistyö tuotti uutta tietoa Suuntiman käytöstä monisairailla asiakkailla. Tietoa voidaan hyödyntää monisairaan potilaan hoitoketjun päivittämisessä. Ohjetta voidaan hyödyntää myös muualla, missä työskennellään monisairaiden asiakkaiden kanssa.