Metsäpalveluyrityksen markkinointi
Saavalainen, Päivi (2016)
Saavalainen, Päivi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701151381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701151381
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin palvelemaan oman yrityksen markkinoinnin suunnittelua. Työn tuloksena oli markkinointisuunnitelma aloittelevalle metsäpalveluyritykselle. Tavoitteen saavuttaminen edellytti perehtymistä yleisesti markkinointiin ja hankkia tietoa eri markkinointikeinoista sekä soveltaa saatua tietoa palvelujen markkinointiin. Markkinoinnilla on mahdollisuus erottua, koska metsäpalveluyrittäjät tarjoavat hyvin samankaltaisia palveluja. Markkinointisuunnitelma auttaa yrittäjää kohdistamaan voimavarojaan tehokkaasti ja samalla yrittäjä joutuu pohtimaan yrityksen markkinointistrategiaa menestyäkseen markkinoilla. Yrittäjän tulee sisäistää markkinointi oleellisena osana liiketoimintaa.
Metsäpalveluille on kasvavaa kysyntää ja palveluntarjoajien on oltava helposti löydettävissä. Erilaisella ja etenkin näkyvällä markkinoinnilla on mahdollisuus erottua. Toimintaympäristön muutokset voivat olla nopeita. Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta sekä ennakkoluulottomuutta markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä. Tulevaisuuden markkinoinnissa korostuvat yrittäjän asiakaslähtöinen ja myönteinen asenne, sosiaalisuus ja verkostoitumistaidot sekä digitaaliset sovellutukset. Markkinointiosaaminen on voimavara, jota voi hyödyntää myös muilla elämän osa-alueilla.
Verkostot ovat yrittäjälle kullan arvoisia. Opinnäytetyöprosessi on vahvistanut, että ne ovat riittämättömästi hyödynnetty voimavara ja niiden kautta on mahdollisuus tehdä itseään helposti tunnetuksi. Paikallisessa ulkomainonnassa digitaalisilla näytöillä on metsäalalla uutuusarvoa, joka kannattaa hyödyntää. Metsäpalveluyrittäjän kannatta kokeilla rohkeasti uusia yhteistyökuvioita ja kysyä neuvoa muilta oman alan ja/tai muun alan yrittäjiltä. Sisältömarkkinointia pitäisi hyödyntää enemmän oman osaamisen markkinoinnissa. Tulevaisuuden työelämässä on käyttöä markkinointiosaamiselle ja opinnäytetyö on lisännyt sen merkityksen ymmärtämistä.
Metsäpalveluille on kasvavaa kysyntää ja palveluntarjoajien on oltava helposti löydettävissä. Erilaisella ja etenkin näkyvällä markkinoinnilla on mahdollisuus erottua. Toimintaympäristön muutokset voivat olla nopeita. Yrittäjältä vaaditaan rohkeutta sekä ennakkoluulottomuutta markkinoinnissa ja markkinointiviestinnässä. Tulevaisuuden markkinoinnissa korostuvat yrittäjän asiakaslähtöinen ja myönteinen asenne, sosiaalisuus ja verkostoitumistaidot sekä digitaaliset sovellutukset. Markkinointiosaaminen on voimavara, jota voi hyödyntää myös muilla elämän osa-alueilla.
Verkostot ovat yrittäjälle kullan arvoisia. Opinnäytetyöprosessi on vahvistanut, että ne ovat riittämättömästi hyödynnetty voimavara ja niiden kautta on mahdollisuus tehdä itseään helposti tunnetuksi. Paikallisessa ulkomainonnassa digitaalisilla näytöillä on metsäalalla uutuusarvoa, joka kannattaa hyödyntää. Metsäpalveluyrittäjän kannatta kokeilla rohkeasti uusia yhteistyökuvioita ja kysyä neuvoa muilta oman alan ja/tai muun alan yrittäjiltä. Sisältömarkkinointia pitäisi hyödyntää enemmän oman osaamisen markkinoinnissa. Tulevaisuuden työelämässä on käyttöä markkinointiosaamiselle ja opinnäytetyö on lisännyt sen merkityksen ymmärtämistä.