Yhteistyöllä kohti parempaa asiakaskokemusta : case Vakka-Suomen osuuspankkien suunnitteluryhmä
Hiitelä, Hanna (2016)
Hiitelä, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161386
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii miten pankkirajat ylittävällä yhteistyöllä ja vuorovaikutuksella voidaan tukea yksittäisten osuuspankkien toimintaa haasteellisessa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja kehittää Vakka-Suomen osuuspankkien suunnitteluryhmän yhteistyötä työyhteisö- ja asiakaskokemuksen näkökulmista.
Toimintatutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä yhteistyöstä eri toimijoiden välille. Tietoa kerättiin verkoston pankeista kyselyillä ja asiantuntijahaastatteluilla. Tekemällä useampia tutkimuksia saatiin tarkempaa tietoa verkoston nykytilasta ja kehitysmahdollisuuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyöstä on ollut hyötyä. Tulosten mukaan yhteistyöhön osallistuneet henkilöt ovat aktiivisempia pankkirajat ylittävässä vuorovaikutuksessa, kuin toiminnan ulkopuolelle jääneet. Opintopiirien tapaamisiin ja yhteisiin koulutuksiin osallistutaan mieluummin, kuin muualla järjestettäviin koulutuksiin. Tuloksissa saatiin selville myös vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia kasvattaa yhteistyötä.
Toiminnassa on nykyisellään jo paljon hyvää, mikä pitää pyrkiä säilyttämään. Kehitysehdotuksissa korostuvat liiketoimintaa ohjaavat perusasiat: strategia, visio ja tavoitteet. Tarvitaan enemmän aktiivisuutta, positiivista vuorovaikutusta ja tapaamisia, jotta verkoston luottamus voitaisiin viedä seuraavalle tasolle.
Toimintatutkimuksella haluttiin lisätä ymmärrystä yhteistyöstä eri toimijoiden välille. Tietoa kerättiin verkoston pankeista kyselyillä ja asiantuntijahaastatteluilla. Tekemällä useampia tutkimuksia saatiin tarkempaa tietoa verkoston nykytilasta ja kehitysmahdollisuuksista.
Tutkimustulokset osoittavat, että yhteistyöstä on ollut hyötyä. Tulosten mukaan yhteistyöhön osallistuneet henkilöt ovat aktiivisempia pankkirajat ylittävässä vuorovaikutuksessa, kuin toiminnan ulkopuolelle jääneet. Opintopiirien tapaamisiin ja yhteisiin koulutuksiin osallistutaan mieluummin, kuin muualla järjestettäviin koulutuksiin. Tuloksissa saatiin selville myös vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia kasvattaa yhteistyötä.
Toiminnassa on nykyisellään jo paljon hyvää, mikä pitää pyrkiä säilyttämään. Kehitysehdotuksissa korostuvat liiketoimintaa ohjaavat perusasiat: strategia, visio ja tavoitteet. Tarvitaan enemmän aktiivisuutta, positiivista vuorovaikutusta ja tapaamisia, jotta verkoston luottamus voitaisiin viedä seuraavalle tasolle.