Asiakastyytyväisyystutkimus : Tilitoimisto X
Sammelvuo, Riikka (2016)
Sammelvuo, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181452
Tiivistelmä
Tilitoimistoissa asiakkaiden tyytyväisyys, heidän saamaansa palvelu ja kirjanpidon oikeellisuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. Harvalla yrittäjällä on aikaa tai kiinnostusta perehtyä yrityksensä kirjanpidolliseen puoleen. Nämä toiminnot usein yrityksessä ulkoistetaan tilitoimistoille. Asiakkaiden täytyy voida luottaa kirjanpitäjänsä tai palkanlaskijansa ammattitaitoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantaja Tilitoimisto X:n asiakkaiden tyytyväisyyttä sen toimintaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös asiakkaiden kiinnostusta sähköistä taloushallintoa ja mahdollisia uusia tarjottavia palveluita kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakastyytyväisyyskysely, joka jaettiin kolmeen pääteemaan tavoitteen mukaisesti.
Työ toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa oli lisäksi kolme kappaletta avoimia kysymyksiä. Tilitoimisto X:n asiakkaille laadittiin ja lähetettiin sähköinen asiakastyytyväisyyskyselylomake, jonka pohjalta opinnäytetyössä asiakkaiden tyytyväisyyttä Tilitoimisto X:ään ja kiinnostusta sähköistä taloushallintoa sekä uusia palveluita kohtaan tutkittiin. Työn teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa tilitoimiston toimintaa ohjaavista laeista ja verotuskäytännöistä, sähköisestä taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen vastauksista luotiin kokonaiskuva valittuihin kolmeen pääteemaan. Pohjatietokysymyksillä asiakkaat jaettiin ryhmiin ja pyrittiin näin saamaan kuva Tilitoimisto X:n asiakaskunnasta. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa valittuihin kolmeen pääteemaan. Vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä Tilitoimisto X:n toimintaan, mutta sähköisestä taloushallinnosta tai uusista palveluista ei oltu kiinnostuneita. Saaduilla tuloksilla tuetaan Tilitoimisto X:n toimintaa ja annetaan parannusehdotuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantaja Tilitoimisto X:n asiakkaiden tyytyväisyyttä sen toimintaan. Opinnäytetyössä tutkittiin myös asiakkaiden kiinnostusta sähköistä taloushallintoa ja mahdollisia uusia tarjottavia palveluita kohtaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia asiakastyytyväisyyskysely, joka jaettiin kolmeen pääteemaan tavoitteen mukaisesti.
Työ toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa oli lisäksi kolme kappaletta avoimia kysymyksiä. Tilitoimisto X:n asiakkaille laadittiin ja lähetettiin sähköinen asiakastyytyväisyyskyselylomake, jonka pohjalta opinnäytetyössä asiakkaiden tyytyväisyyttä Tilitoimisto X:ään ja kiinnostusta sähköistä taloushallintoa sekä uusia palveluita kohtaan tutkittiin. Työn teoreettiseen viitekehykseen koottiin tietoa tilitoimiston toimintaa ohjaavista laeista ja verotuskäytännöistä, sähköisestä taloushallinnosta ja asiakaspalvelusta.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen vastauksista luotiin kokonaiskuva valittuihin kolmeen pääteemaan. Pohjatietokysymyksillä asiakkaat jaettiin ryhmiin ja pyrittiin näin saamaan kuva Tilitoimisto X:n asiakaskunnasta. Opinnäytetyön tuloksena saatiin tietoa valittuihin kolmeen pääteemaan. Vastaajat olivat hyvin tyytyväisiä Tilitoimisto X:n toimintaan, mutta sähköisestä taloushallinnosta tai uusista palveluista ei oltu kiinnostuneita. Saaduilla tuloksilla tuetaan Tilitoimisto X:n toimintaa ja annetaan parannusehdotuksia.