Asiantuntijatyö ja avainasiakastoiminta ProAgria Pohjois-Savossa
Antikainen, Paula (2016)
Antikainen, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221543
Tiivistelmä
Asiantuntijoita työskentelee yhteiskunnan kaikilla sektoreilla, myös maataloudessa. Asiantuntijuuteen kuuluu keskeisenä osana oman alan tiedon soveltaminen ja ongelman ratkaisu. Maatalous- ja puutarhayritysten määrä vähenee vuosittain, mutta yritysten koko kasvaa tulevaisuudessa entisestään. Kasvava tilakoko asettaa omia haasteitaan verrattuna perheviljelmä kokoon. Asiantuntijatyössä tämä näkyy yrittäjien tarpeitten kasvuna. Lisäksi kuluttajien erilaiset tarpeet ohjaavat tulevaisuudessa tuotantoa entistä enemmän ja maatalousyrittäjän osaamisvaade kasvaa tätä kautta. Tästä johtuen kasvaa myös maatalouden asiantuntijoiden osaamisvaade.
ProAgria on valtakunnallinen maaseudun asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa erilaisia palveluja maatalouden sekä maaseudun yritystoiminnan kilpailukyvyn kehittämiseen. Avainasiakastoiminta katsotaan yhdeksi merkittävimmistä markkinointitrendeistä viimeisten vuosikymmenten ajalta. Avainasiakastoiminta perustuu suhdetoimintaan, jolloin asiakassuhteet ovat tärkeässä asemassa. ProAgrian avainasiakasvastaavatoimintamalli kehitettiin ja se lanseerattiin ProAgria Keskusten liiton kautta eri ProAgria keskuksiin vuosina 2013 - 2014. Se otettiin ProAgria Pohjois-Savossa käyttöön vuonna 2014. Avainasiakastoiminnan taustalla on juuri maatalouden ja sen asiakasrakenteen muuttuminen sekä tätä kautta myös asiantuntijatyön osaamisvaateen kasvaminen. Tavoitteena on asiakkaan menestymisen varmistaminen sekä asiakkuuden kehittäminen ja se, että avainasiakkaiden tulisi olla keskimääräistä tyytyväisempiä ProAgrian palveluihin.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan ensisijaisesti ProAgria Pohjois-Savon asiantuntijoitten näkemystä avainasiakastoiminnasta kyselytutkimuksen avulla. Tarkoituksena on selvittää, miten asiantuntijat kokevat avainasiakastoiminnan ja millaisia asioita he pitävät siinä tärkeänä sekä mitä haasteita he avainasiakastoiminnassa näkevät. Lisäksi opinnäytetyöhön tehdään teemahaastatteluja ProAgria Pohjois-Savon avainasiakkaille heidän kokemuksistaan asiantuntijapalveluista ja asiantuntijoitten toiminnasta. Haastatteluilla pyritään saamaan selville jokaisen osapuolen näkemys nykyisestä toimintamallista sekä havaituista kehittämiskohteista. Opinnäytetyön yhtenä osiona on myös benchmarkata eli tehdä vertailuanalyysia avainasiakastoiminnasta muissa maatalousalalla toimivissa yrityksissä, jotka tarjoavat asiantuntijapalveluja.
Tutkimuksen aineisto on kerätty niin kyselytutkimuksella kuin teemahaastatteluilla. Asiantuntijoille tehtyyn kyselytutkimukseen vastasi 25 asiantuntijaa. Teemahaastattelut on tehty Ylä-Savossa syksyn 2016 aikana. Niissä haastateltiin neljää asiakasta sekä kolmea eri sidosryhmän edustajaa.
ProAgria Pohjois-Savo voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia avainasiakastoimintansa kehittämisessä. Opinnäytetyöstä esiin nousevat asiat voidaan lisäksi viedä valtakunnallisen mallin kehittämiseen.
ProAgria on valtakunnallinen maaseudun asiantuntijaorganisaatio, joka tarjoaa erilaisia palveluja maatalouden sekä maaseudun yritystoiminnan kilpailukyvyn kehittämiseen. Avainasiakastoiminta katsotaan yhdeksi merkittävimmistä markkinointitrendeistä viimeisten vuosikymmenten ajalta. Avainasiakastoiminta perustuu suhdetoimintaan, jolloin asiakassuhteet ovat tärkeässä asemassa. ProAgrian avainasiakasvastaavatoimintamalli kehitettiin ja se lanseerattiin ProAgria Keskusten liiton kautta eri ProAgria keskuksiin vuosina 2013 - 2014. Se otettiin ProAgria Pohjois-Savossa käyttöön vuonna 2014. Avainasiakastoiminnan taustalla on juuri maatalouden ja sen asiakasrakenteen muuttuminen sekä tätä kautta myös asiantuntijatyön osaamisvaateen kasvaminen. Tavoitteena on asiakkaan menestymisen varmistaminen sekä asiakkuuden kehittäminen ja se, että avainasiakkaiden tulisi olla keskimääräistä tyytyväisempiä ProAgrian palveluihin.
Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan ensisijaisesti ProAgria Pohjois-Savon asiantuntijoitten näkemystä avainasiakastoiminnasta kyselytutkimuksen avulla. Tarkoituksena on selvittää, miten asiantuntijat kokevat avainasiakastoiminnan ja millaisia asioita he pitävät siinä tärkeänä sekä mitä haasteita he avainasiakastoiminnassa näkevät. Lisäksi opinnäytetyöhön tehdään teemahaastatteluja ProAgria Pohjois-Savon avainasiakkaille heidän kokemuksistaan asiantuntijapalveluista ja asiantuntijoitten toiminnasta. Haastatteluilla pyritään saamaan selville jokaisen osapuolen näkemys nykyisestä toimintamallista sekä havaituista kehittämiskohteista. Opinnäytetyön yhtenä osiona on myös benchmarkata eli tehdä vertailuanalyysia avainasiakastoiminnasta muissa maatalousalalla toimivissa yrityksissä, jotka tarjoavat asiantuntijapalveluja.
Tutkimuksen aineisto on kerätty niin kyselytutkimuksella kuin teemahaastatteluilla. Asiantuntijoille tehtyyn kyselytutkimukseen vastasi 25 asiantuntijaa. Teemahaastattelut on tehty Ylä-Savossa syksyn 2016 aikana. Niissä haastateltiin neljää asiakasta sekä kolmea eri sidosryhmän edustajaa.
ProAgria Pohjois-Savo voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia avainasiakastoimintansa kehittämisessä. Opinnäytetyöstä esiin nousevat asiat voidaan lisäksi viedä valtakunnallisen mallin kehittämiseen.