Mobiilipankin käyttö ja sen vaikutukset muuhun pankkiasiointiin Oma Säästöpankissa
Susi, Henri (2017)
Susi, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701211535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701211535
Tiivistelmä
Pankkitoiminta on muuttunut teknologian kehityksen myötä. Yksi esimerkki tästä on mobiilipankin käytön lisääntyminen. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin siihen, miten mobiilipankin käytetään ja miten sen käyttö on vaikuttanut muuhun pankkiasiointiin. Opinnäytteen tavoitteena oli tutustua pankkitoiminnan ja mobiilipankin kehitykseen sekä auttaa toimeksiantaja Oma Säästöpankkia tuntemaan asiakkaansa paremmin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mihin ja miten Oma Säästöpankin asiakkaat käyttävät mobiilipankkia, sekä miten se on vaikuttanut muuhun pankkiasiointiin ja kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat siihen Oma Säästöpankissa.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen aihepiirin kannalta oleellisia asioita, kuten pankkitoimintaa, asiakastyytyväisyyttä, mobiilipalveluita ja mobiilipankkia. Oma Säästöpankin Mobiilipankin eli OmaMobiilin käyttöä sekä sen vaikutuksia muuhun pankkiasiointiin ja asiakkaiden tyytyväisyyttä siihen selvitettiin määrällisellä tutkimuksella. Tavoitteena oli tutkia, onko OmaMobiili vähentänyt perinteisen verkkopankin käyttöä ja pankin konttorissa asiointia sekä sitä, mihin tarkoituksiin asiakkaat käyttävät OmaMobiilia ja kuinka aktiivisesti. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ovatko OmaMobiilin käyttäjät tyytyväisiä sovellukseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 79 vastaajaa ja tuloksia voidaan pitää luotettavina. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että OmaMobiilia käytetään melko aktiivisesti. Sitä käytetään samoihin asioihin, mihin perinteistä verkkopankkia on totuttu käyttämään. OmaMobiili on hieman vähentänyt perinteisen verkkopankin käyttöä sekä pankin konttorissa asiointia Oma Säästöpankissa. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä OmaMobiiliin ja voisivat suositella sitä myös muille.
Mobiilipankin merkitys pankin palvelukanava kasvaa todennäköisesti vielä tulevaisuudessa. Oma Säästöpankin pitääkin panostaa mobiilipankkinsa kehittämiseen myös jatkossa, jotta se pysyy kilpailussa mukana.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä tutkimuksesta. Teoriaosuudessa käsiteltiin tutkimuksen aihepiirin kannalta oleellisia asioita, kuten pankkitoimintaa, asiakastyytyväisyyttä, mobiilipalveluita ja mobiilipankkia. Oma Säästöpankin Mobiilipankin eli OmaMobiilin käyttöä sekä sen vaikutuksia muuhun pankkiasiointiin ja asiakkaiden tyytyväisyyttä siihen selvitettiin määrällisellä tutkimuksella. Tavoitteena oli tutkia, onko OmaMobiili vähentänyt perinteisen verkkopankin käyttöä ja pankin konttorissa asiointia sekä sitä, mihin tarkoituksiin asiakkaat käyttävät OmaMobiilia ja kuinka aktiivisesti. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ovatko OmaMobiilin käyttäjät tyytyväisiä sovellukseen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely tehtiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 79 vastaajaa ja tuloksia voidaan pitää luotettavina. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että OmaMobiilia käytetään melko aktiivisesti. Sitä käytetään samoihin asioihin, mihin perinteistä verkkopankkia on totuttu käyttämään. OmaMobiili on hieman vähentänyt perinteisen verkkopankin käyttöä sekä pankin konttorissa asiointia Oma Säästöpankissa. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni, että asiakkaat ovat tyytyväisiä OmaMobiiliin ja voisivat suositella sitä myös muille.
Mobiilipankin merkitys pankin palvelukanava kasvaa todennäköisesti vielä tulevaisuudessa. Oma Säästöpankin pitääkin panostaa mobiilipankkinsa kehittämiseen myös jatkossa, jotta se pysyy kilpailussa mukana.