KOHTI YDINTÄ : Luova prosessi teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteetin vahvistajana
Nokelainen, Matleena (2017)
Nokelainen, Matleena
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701221545
Tiivistelmä
Tekijä tutki teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteetin syventymistä ja jäsentymistä. Opinnäytetyön taiteellinen osuus tehtiin Mikkelissä keväällä 2016 Remppateatterissa,joka on Mikkelin kansalaisopiston alainen liikuntarajoitteisille ja vammautuneille suunnattu harrastajateatteriryhmä.
Tavoitteena oli jäsentää ja hahmottaa tekijän omia ammattiosaamisen osa-alueita syvällisemmin ja löytää vastauksia kysymyksiin: Millainen teatteri-ilmaisun ohjaaja opinnäytetyön tekijä on? Millainen on ohjaajan kädenjälki?Tutkimusaineistona käytettiin tekijän omaa oppimispäiväkirjaa, tekijän omia tärkeiksi koettuja havaintoja ohjausprosessin sekä esityksen katsomiskokemuksen aikana.
Opinnäytetyöntekijä pohti omaa teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteetin syventymistä ohjausprosessin aikana. Opinnäytetyössä rinnastettiin luovan työn ohjausprosessi ja oman ammatti-identiteetin kehittymisen prosessi ja etsittiin näiden prosessien sisältä yhtäläisyyksiä ja yhdenmukaisuuksia. Opinnäytetyöntekijä pohti omaa ohjaajuutta tapausesimerkki Luonnoksia – elävä elämä -esityksen syntymisen kautta.
Tutkimuksen aikana opinnäytetyön tekijä sovelsi esitysanalyysiin kehitettyä taulukkoa ammatti-identiteetin analyysiin ja kehitti näin työkalun, jonka avulla voidaan analysoida omaa ohjaamistapaa teatteri-ilmaisun ohjaajana. Tutkimustyö kehittyi tutkimuksen aikana. Tutkimuksessa löydettiin näyttöä siitä, että oman ammatti-identiteetin ja työskentelyn reflektointi lisäsi itsetuntemusta ammattilaisena. Tutkimus nosti luovan prosessin voimavaraksi jäsennellä omaa identiteettiä luovan alan ammattilaisena.
Tavoitteena oli jäsentää ja hahmottaa tekijän omia ammattiosaamisen osa-alueita syvällisemmin ja löytää vastauksia kysymyksiin: Millainen teatteri-ilmaisun ohjaaja opinnäytetyön tekijä on? Millainen on ohjaajan kädenjälki?Tutkimusaineistona käytettiin tekijän omaa oppimispäiväkirjaa, tekijän omia tärkeiksi koettuja havaintoja ohjausprosessin sekä esityksen katsomiskokemuksen aikana.
Opinnäytetyöntekijä pohti omaa teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatti-identiteetin syventymistä ohjausprosessin aikana. Opinnäytetyössä rinnastettiin luovan työn ohjausprosessi ja oman ammatti-identiteetin kehittymisen prosessi ja etsittiin näiden prosessien sisältä yhtäläisyyksiä ja yhdenmukaisuuksia. Opinnäytetyöntekijä pohti omaa ohjaajuutta tapausesimerkki Luonnoksia – elävä elämä -esityksen syntymisen kautta.
Tutkimuksen aikana opinnäytetyön tekijä sovelsi esitysanalyysiin kehitettyä taulukkoa ammatti-identiteetin analyysiin ja kehitti näin työkalun, jonka avulla voidaan analysoida omaa ohjaamistapaa teatteri-ilmaisun ohjaajana. Tutkimustyö kehittyi tutkimuksen aikana. Tutkimuksessa löydettiin näyttöä siitä, että oman ammatti-identiteetin ja työskentelyn reflektointi lisäsi itsetuntemusta ammattilaisena. Tutkimus nosti luovan prosessin voimavaraksi jäsennellä omaa identiteettiä luovan alan ammattilaisena.