Mediamyyjien palkitsemismallin kehittäminen : Case: Savon Media Oy
Pennanen, Tiina; Leppänen, Aini (2016)
Pennanen, Tiina
Leppänen, Aini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701201521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701201521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Savon Media Oy, joka on osa Keskisuomalainen Oyj konsernia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kehitysehdotuksia Savon Media Oy:n mediamyyjien tämänhetkiseen palkitsemismalliin. Muuttuva mediakenttä luo omat haasteensa myyjien palkitsemiseen. Asiakasvastuut ja myyjäroolit sekä toimivat tavoitteet ja mittarit vaikuttavat myös palkitsemisen kokonaisuuden rakentamiseen. Yhtiö halusi kartoittaa, miten muut mediatalot ovat vastanneet palkitsemisen haasteisiin.
Opinnäytetyössä käsitellään palkitsemisen sekä motivaation teoriaa. Teoreettinen viitekehys muodostuu palkitsemisen kirjallisuudesta sekä verkkomateriaaleista. Palkitsemisen teoriaa hyödynnettiin tutkimuksen suunnittelussa sekä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia tehdessä.
Opinnäytetyön luonne on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on etsiä uusia parempia ratkaisuja. Kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu benchmarking menetelmää hyödyntäen. Benchmarking menetelmällä haluttiin oppia muilta ja löytää hyväksi havaittuja toimintatapoja. Tutkimusmenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu teemahaastattelu. Puhelinhaastattelujen lisäksi toteutettiin tulevaisuusverstas, joka on ongelmanratkaisumenetelmä. Verstaan tarkoitus oli osallistaa henkilöstö toiminnan suunnitteluun. Tutkimustulokset on raportoitu omina kappaleinaan. Molempien menetelmien sekä teorian pohjalta on muodostettu johtopäätökset sekä kehitysehdotukset yhtiön palkitsemiseen.
Johtopäätöksissä ja kehitysehdotuksissa käydään läpi eniten esille nousseita ja tärkeimmäksi koettuja asioita. Suurimpana kehityskohteena nähtiin strategian kirkastaminen konsernissa sekä alueyhtiötasolla. Yhtiön strategiasta tulisi johtaa palkitsemisstrategia ja sen avulla valita sopivimmat palkitsemistavat.
Opinnäytetyössä käsitellään palkitsemisen sekä motivaation teoriaa. Teoreettinen viitekehys muodostuu palkitsemisen kirjallisuudesta sekä verkkomateriaaleista. Palkitsemisen teoriaa hyödynnettiin tutkimuksen suunnittelussa sekä johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia tehdessä.
Opinnäytetyön luonne on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena on etsiä uusia parempia ratkaisuja. Kvalitatiivinen tutkimus on toteutettu benchmarking menetelmää hyödyntäen. Benchmarking menetelmällä haluttiin oppia muilta ja löytää hyväksi havaittuja toimintatapoja. Tutkimusmenetelmäksi on valittu puolistrukturoitu teemahaastattelu. Puhelinhaastattelujen lisäksi toteutettiin tulevaisuusverstas, joka on ongelmanratkaisumenetelmä. Verstaan tarkoitus oli osallistaa henkilöstö toiminnan suunnitteluun. Tutkimustulokset on raportoitu omina kappaleinaan. Molempien menetelmien sekä teorian pohjalta on muodostettu johtopäätökset sekä kehitysehdotukset yhtiön palkitsemiseen.
Johtopäätöksissä ja kehitysehdotuksissa käydään läpi eniten esille nousseita ja tärkeimmäksi koettuja asioita. Suurimpana kehityskohteena nähtiin strategian kirkastaminen konsernissa sekä alueyhtiötasolla. Yhtiön strategiasta tulisi johtaa palkitsemisstrategia ja sen avulla valita sopivimmat palkitsemistavat.