Yläkoululaisten kirjastonkäytönopastukset : uusia ideoita ja käytäntöjä
Ahonen, Elsa (2016)
Ahonen, Elsa
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701241606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701241606
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Joensuun pääkirjastolle tehty kehittämistutkimus yläkoululaisten kirjastonkäytönopastuksista. Aihe on ollut Joensuussa esillä jo jonkin aikaa, sillä nuorille on haluttu räätälöidä aivan omanlaisensa kirjastonkäytönopastus. Tavoitteena oli tehdä kirjastonkäytönopastuksista nuorille kiinnostavia ja innostavia.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kirjastonkäyttöä yleisesti – sen muotoja ja määritelmää – ja myös millaista kirjastonkäyttö on nuorten keskuudessa. Lisäksi perehdytään siihen, millaisia nuorille suunnattujen kirjastonkäytönopastusten tulisi olla ja miten ne pitäisi suunnitella. Koska koulun ja kirjaston yhteistyö on suuressa asemassa kirjastonkäytönopastusten kannalta, sitä on käsitelty yksityiskohtaisesti kolmannessa luvussa, jossa on esitetty myös joitakin ratkaisuvaihtoehtoja yhteistyössä ilmeneviin ongelmiin. Myös käytetyt tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmät eritellään tuloksineen yksityiskohtaisesti teoreettisessa osuudessa.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimus toteutettiin joensuulaisille nuorille suunnatulla kyselyllä, johon osallistui kaksi kirjastonkäytönopastuksiin tullutta 7.-luokkalaisten ryhmää. Toiselle ryhmälle pidettiin kirjastonkäytönopastus vanhoilla menetelmillä ja toiselle uusilla. Kyselylomakkeilla oli tarkoitus saada selville nuorten mielipide kirjastonkäytönopastuksista ja siitä, mikä oli heistä toimivaa ja opettavaista ja mitä voisi parantaa.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret ovat todella moninainen ryhmä, joten kirjastonkäytönopastuksen on hyvä sisältää erilaisia opetus- ja opastusmenetelmiä. Vaikka ensimmäisen ryhmän oppilaat olivat melko tyytyväisiä vanhaan kirjastonkäytönopastukseen, toinen ryhmä osoitti selvää kiinnostusta ja intoa uusia kirjastonkäytönopastusmenetelmiä kohtaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kirjastonkäyttöä yleisesti – sen muotoja ja määritelmää – ja myös millaista kirjastonkäyttö on nuorten keskuudessa. Lisäksi perehdytään siihen, millaisia nuorille suunnattujen kirjastonkäytönopastusten tulisi olla ja miten ne pitäisi suunnitella. Koska koulun ja kirjaston yhteistyö on suuressa asemassa kirjastonkäytönopastusten kannalta, sitä on käsitelty yksityiskohtaisesti kolmannessa luvussa, jossa on esitetty myös joitakin ratkaisuvaihtoehtoja yhteistyössä ilmeneviin ongelmiin. Myös käytetyt tutkimus- ja tiedonkeruumenetelmät eritellään tuloksineen yksityiskohtaisesti teoreettisessa osuudessa.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistutkimus. Tutkimus toteutettiin joensuulaisille nuorille suunnatulla kyselyllä, johon osallistui kaksi kirjastonkäytönopastuksiin tullutta 7.-luokkalaisten ryhmää. Toiselle ryhmälle pidettiin kirjastonkäytönopastus vanhoilla menetelmillä ja toiselle uusilla. Kyselylomakkeilla oli tarkoitus saada selville nuorten mielipide kirjastonkäytönopastuksista ja siitä, mikä oli heistä toimivaa ja opettavaista ja mitä voisi parantaa.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret ovat todella moninainen ryhmä, joten kirjastonkäytönopastuksen on hyvä sisältää erilaisia opetus- ja opastusmenetelmiä. Vaikka ensimmäisen ryhmän oppilaat olivat melko tyytyväisiä vanhaan kirjastonkäytönopastukseen, toinen ryhmä osoitti selvää kiinnostusta ja intoa uusia kirjastonkäytönopastusmenetelmiä kohtaan.