Kommunikointimenetelmien muutokset CP-vammaisen oppilaan perusopetuksen aikana
Suuriniemi, Mariaelina (2017)
Suuriniemi, Mariaelina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231589
Tiivistelmä
Suuriniemi, Mariaelina. Kommunikointimenetelmien muutokset CP-vammaisen oppilaan perusopetuksen aikana.
Kevät 2017, 42s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tutkimushenkilön kommunikointi ja sen apuvälineet ovat kehittyneet yhdeksän vuoden perusopetuksen aikana. Työ vastaa kysymyksiin siitä, millaisia vaiheita kehityksessä on ollut ja kuinka on toimittu, jotta tavoitteet ovat saavutettu.
Teoriaosa kuvaa CP-vammaa kouluikäisellä ja kommunikoinnin apuvälineiden monipuolisuutta koulumaailmassa. Kommunikoinnin apuvälineistä keskitytään käsittelemään tutkimushenkilön käyttämiä apuvälineitä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty tutkimushenkilön puheterapialausunnoista, HOJKS-lausuntojen (Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) kommunikoinnin osa-alueista ja kahdesta harjoittelupäiväkirjasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurimmat syyt kommunikoinnin kehittymiseen ovat olleet aikuisten kannustus ja kommunikointimenetelmän muutokset oppilaan kasvun myötä. Tutkimushenkilön kommunikoinnin pääasiallinen menetelmä on auditiivinen kommunikointikansio. Kansion rinnalle kehitettiin vuosien aikana myös tietokoneavusteinen versio, jota on mahdollista käyttää pääpainikkeilla, ja se tuo tutkimushenkilön kommunikointiin lisää itsenäisyyttä.
Avainkäsitteet: CP-vamma, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, kouluympäristö
Kevät 2017, 42s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tutkimushenkilön kommunikointi ja sen apuvälineet ovat kehittyneet yhdeksän vuoden perusopetuksen aikana. Työ vastaa kysymyksiin siitä, millaisia vaiheita kehityksessä on ollut ja kuinka on toimittu, jotta tavoitteet ovat saavutettu.
Teoriaosa kuvaa CP-vammaa kouluikäisellä ja kommunikoinnin apuvälineiden monipuolisuutta koulumaailmassa. Kommunikoinnin apuvälineistä keskitytään käsittelemään tutkimushenkilön käyttämiä apuvälineitä.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty tutkimushenkilön puheterapialausunnoista, HOJKS-lausuntojen (Henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) kommunikoinnin osa-alueista ja kahdesta harjoittelupäiväkirjasta.
Tutkimuksessa ilmeni, että suurimmat syyt kommunikoinnin kehittymiseen ovat olleet aikuisten kannustus ja kommunikointimenetelmän muutokset oppilaan kasvun myötä. Tutkimushenkilön kommunikoinnin pääasiallinen menetelmä on auditiivinen kommunikointikansio. Kansion rinnalle kehitettiin vuosien aikana myös tietokoneavusteinen versio, jota on mahdollista käyttää pääpainikkeilla, ja se tuo tutkimushenkilön kommunikointiin lisää itsenäisyyttä.
Avainkäsitteet: CP-vamma, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, kouluympäristö